NG Sthlm 1
EVELINA ÅSLIN FOTO: MALIN BERNALT CHERISH LABEL Ä
R MUSIKBRANSCHENS FRIZON Receptet för deras trygghet och skaparglädje? Att producera musik utan cis-män. TEXT: ALEXANDRA LUNDBLADH D et var 2015 och Evelina Åslin startade efter uppmuntran det separatistiska skivbolaget Cherish Label på egen hand. Knappt fyra år och tolv artister senare träffas vi för att prata om plattformen men framför allt - familjen som Cherish blivit. Med sig har hon några av de som står för den musikaliska biten; Hanna “HELH” Hasselberg, Sofi “S POUSETTE” Pousette, Carla “Princess Prada” Garlaschi och ena halvan av duon HABIB1, Tina Mofidy Rouhi. EVELINA HAR GENOM sitt skivbolag hjälpt artister att skapa en plattform för deras musik och gjort en annars hård bransch till något varmt och gemytligt. Faktum är 60 NÖJESGUIDEN | NR 2, 2019 att det var av just den anledningen som hon satsade på projektet. Hon ville lyfta kvinnliga och icke-binära musikproducenter och artister i den annars så mansdominerade branschen. – Det första släppet var Ambers debutsingel Chun Li som vi släppte på endast Soundcloud. Hon skickade låten till mig och bad om feedback och frågade om jag hade tips på hur hon kunde släppa den. Jag kände en del folk på olika labels så jag hörde av mig till dom, men då var det en av dom som istället sa att “Du borde ju släppa det här!” och jag bara...“Ja, det kan jag ju göra”. Där började det. Det var så mycket enklare än jag hade trott, att bara starta upp något. Vi var också ett bra team som jobbade kring första släppet, bland andra Anna Ingler från Upfront Producer Network och Senait Tesfai på Podium Kultur. Sedan dess har jag lärt mig enormt mycket på vägen, och Senait var med i ett år och hjälpte till att bygga brandet också. Cherish älskar grymma samarbeten och vi har ju många fina samarbetspartners. – DÅ NÄR JAG grundade labeln hade jag inget företag eller en förening, så allting var ganska enkelt uppbyggt. Det var inget klassiskt skivbolag. Men det är sådant som kommer längs vägen, att man jobbar med kontrakt, avtal och sådana grejer, som ska vara lättförståeliga och schyst utformade för alla parter. Allting har hittills varit på ett slags kompisnivå, samtidigt som jag velat hålla det professionellt såklart. Eller, vad är din impression, frågar Evelina och tittar över bordet på Hanna Hasselberg. – Ja, verkligen professionellt, men jag tänker också att en grej med Cherish är just att det inte är ett klassiskt skivbolag. Det känns som att det har varit väldigt fritt för artisterna. Man skickar musik till er och så svarar ni om ni vill släppa den eller inte, och om ni vill det så är ni verkligen så här “Hur vill du släppa den? Vill du ha en stor releasefest eller ska det vara lowkey?”. Det är ganska utformat efter artisterna. – Ja, det var nog grundtanken. Att det skulle vara en lite mjukare approach än