Utmärkt Örebro 1
Operahuset på Skäret Foto Pressbild Svar kommer e
fter sommaren men en kvalificerad gissning är att det är ett ja på båda frågorna. Men vad ligger bakom denna framgång? Vi lät Opera på Skärets presschef Jens Frejrud besvara ett antal frågor. La Traviata är tillbaka på Opera på Skäret året därpå med sångare från tio olika länder. Över 8300 besökare kom för att höra Verdis verk framfört av bland andra polska Ania Jeruc och amerikanska Jessica Rose Cambio i rollen som Violetta. Pavel Yankovsky från Vitryssland, Valdis Jansons från Lettland och Dominique Chenes från USA var också några av de övriga internationella storstjärnor som för första gången visade upp sig inför en svensk publik. Musiken stod Svenska Kammarorkestern, under ledning av italienske dirigenten Marcello Mottadelli. 2016 var året då Wagner debuterade på sommarfestivalen. Den Flygande Holländaren fick en skandinavisk profil då våra grannar i väst bidrog med många talanger. Tolv föreställningar med över 7 000 besökare kom och lyssnade på denna uppsättning av Wagner som inte spelas alltför ofta i Sverige. Förra årets uppsättning av Puccinis Madama Butterfly var även den en stor succé. 8700 besökare bevittnade det klassiska dramat om två älskade från olika kontinenter som upplever kulturkrockar och ett internationellt maktspel. Även denna uppsättning var av i allra högsta grad internationell med amerikansk regissör (Leslie Swackhamer) och den italienske dirigenten Marcello Mottadelli. I huvudrollen sågs Elisabeth Teige, som delades med sopranen Sandra Janusaite från Litauen. Norska Siv Oda Hagerupsen gjorde rollen som Suzuki. Anton Eriksson delade rollen som Sharpless med spanjoren Javier Franco. Rollen som Pinkerton spelades av irländske Aaron Cawley och amerikanen Cody Austin. Nio utsålda operatåg tog över tusen resenärer från Stockholm direkt till operan och ett trettiotal bussgrupper kom från olika håll i landet. Hur gör man då i år? Hur axlar man denna fantastiska historia för att göra den ännu mer fantastisk? Jo, säsongen på Opera på Skäret inleds den 6 juli med en traditionell Operapub, och lördagen den 14 juli, är det premiär på Donzettis Kärleksdrycken. Galapremiären för Verdis Don Carlo sker den 28 juli. Därefter spelas bägge föreställningarna parallellt under augusti – totalt 22 operaföreställningar med en publikkapacitet på 11 000 personer. Sammanlagt presenterar Opera på Skäret stjärnsolister från tio olika länder i Don Carlo och Kärleksdrycken i sommar. – Vi är otroligt glada över att de som sjungit här tidigare gärna återvänder till Opera på Skäret. Och tack vare våra auditions kan vi introducera en rad fantastiska nya solister för den svenska operapubliken. De kommer att utföra stordåd på scenen, sa Alexander Niclasson, konstnärlig ledare i ett pressmeddelande. Den sydkoreanske basen Il Hong gestaltar Dualcamara i Kärleksörten och norska sopranen Ingegjerd Bagøien Moe kommer att spela Elisabetta i Don Carlo. 52 – Att sjunga Elisabetta i Don Carlo är en fantastisk utmaning. Det är en riktig drömroll eftersom uppgiften kräver otroligt mycket, såväl musikaliskt som sceniskt. Jag ser fram emot en mycket spännande sommar på Opera på Skäret. Jag har hört så mycket om den fantastiska akustiken och den mjuka, vackra klangen som operahuset skapar, säger Ingegjerd Bagøien Moe. Il Hong som först ska hinna med en turné med Aida till Asien innan han kommer till Skäret säger: – Jag har hört mycket om det speciella operahuset av andra sångare i Europa och ser verkligen fram emot att sjunga i Kärleksdrycken i sommar, säger Il Hong. I övriga roller ses Alejandro Roy från Spanien i titelrollen i Don Carlo och kanadensiska Emily Dorn i rollen som Adina i Kärleksdrycken. Svenska sopranerna Charlotta Larsson och Matilda Paulsson, liksom amerikanska tenoren Cody Austin, har tidigare sjungit huvudroller på Skäret kommer tillbaka. Kärleksdrycken regisseras av Elisabet Ljungar, och för musikalisk ledning av operan står Bengt-Åke Lundin. William Relton från Storbritannien ansvarar för regin i Don Carlo och Michael Balke från Tyskland är dirigent. I årets föreställningar bjuds besökaren på sångare från fyra kontinenter – Europa, Nordamerika, Australien och Asien. Kan vi räkna med publikrekord i år? Kan vi räkna med rekord i antal specialchartrade tåg och bussar? Hur väljer ni vilken opera vi vill sätta upp? Hur väljer niregissör och? - Vi väljer opera utifrån verkets konstnärliga kvaliteter. Även rollistans och orkesterns omfattning kan ha betydelse och vill vi ha variation i repertoaren år från år när det gäller dramatik och komik, kompositörer och solister. När det gäller regi så har vi själva (Sten och Alexander Niclasson) regisserat de flesta uppsättningarna utifrån vår egen lust och kraft. När vi väljer regissörer handlar det om personer med yrkesskicklighet och en stor kärlek till operakonsten. Solister väljer vi genom audition. Varje solist väljs utifrån en specifik roll i den opera som sätts upp. Man provsjunger rollen eller delar av rollen. Sångare från hela världen kommer till våra auditions. Hur finansieras verksamheten och hur ser det ut när man sätter upp en föreställning? - Verksamheten finansieras av biljettintäkter, samt offentlig och privat finansiering enligt följande fördelning: biljettintäkter ca 65%, offentlig finansiering cirka 20% och privat ca 15%. Hur hittar de internationella besökarna till dem och hur ser framtiden ut för dem? - Vi har regelbundet besökare från länder som Norge, Tyskland, Österrike, Storbritannien och USA, trots att vi genom åren gjort mycket begränsad marknadsföring utomlands. Olika medier i dessa länder har genom åren uppmärksammat Opera på Skäret, och det har säkert lett till att en del utländska operafantaster hittat hit. I samband med att verksamheten nu växer – från och med i år sätter vi upp två operor mot tidigare en varje sommar – planerar vi att mer aktivt marknadsföra Opera på Skäret i några prioriterade länder som Norge, Tyskland, Norge och Storbritannien.