Hållnart Byggande 1
en majoriteten av alla maskiner är lönsamma att r
eparera menar Catrine och detta hoppas hon få byggbolagen att förstå. – Det är klart att om man har köpt en skruvdragare för 350 kronor lönar sig inte reparation, men byggbolagens verktyg är ofta så dyra så att det är värt att reparera dem. Vi försöker också påverka leverantörerna att sänka priset på reservdelar så det ska bli ännu mer lönsamt att laga, säger hon. Catrine tror att vägen till att förändra byggbolagens syn på reparationer är att gå ut och informera kunder om att möjligheten finns. – Det har vi varit dåliga på för vi har varit rädda att ta in för mycket jobb. Men nu känner jag att vi har en stor plattform att stå på och kan börja trycka på med lite marknadsföring. Många kunder kommer med ett garantiärende hit första gången och då säger de: Jag hade ingen aning om att ni fanns, hit ska vi lämna in alla våra maskiner. Det är vår första prio nu – att nå ut till kunderna med budskapet att man kan reparera, säger hon. De flesta byggföretag jobbar med hållbarhet och det är där Mekina kan komma in. – Vi skräddarsyr lösningar för kunder, hämtar och lämnar verktygen och märker upp dem och följer statistik kring vilka maskiner som lämnats in och vem som lämnat in dem. På det här sättet kan vi ha hand om ett företags hela maskinbank och kan ge dem information om vad de kan göra för att få arbetet att flyta på så bra och hållbart som möjligt på byggarbetsplatsen, säger Catrine. Mekina jobbar gärna tillsammans med företagen och planerar vilka verktyg som ska köpas in och hur många. – Till exempel kan man behöva ha två av ett viktigt verktyg för att inte verksamheten ska stå still om det ena går sönder, säger hon. Att reparationer ändå fått ett stort uppsving har företaget fått känna på. – Vi ser en jättestor ökning, det ser man bara på att vi ökar omsättningsmässigt, och det tyder på att det finns en större efterfrågan på att reparera i stället för att bara slänga. Det är mycket mer fokus på hållbarhet idag, ingen vill längre jobba med ett företag som inte har fokus på hållbarhet, säger Catrine. Catrine Rudbäck Sageryd har haft som mål att Mekina skulle bli störst men ser det egentligen inte som att de andra företagen i branschen är konkurrenter. – Vi hade inte klarat av att ta hand om hela marknaden själva, på grund av kompetensbristen. Vi hade drunknat i maskiner, säger hon. LÄS MER PÅ HALLBARTBYGGANDE.COM 57 Det är också en anledning till att Mekina köpt upp andra verkstäder. – Vi ville ta över deras tekniker helt enkelt, säger hon. Trots att reparationer fått ett uppsving finns egentligen ingen formell utbildning för reparationstekniker. Det här är ett problem Catrine försökt lösa genom att själv utbilda personal. Via den så kallade Mekinaskolan som hon skapade tillsammans med Solna stad har nyanlända Solnabor rekryterats för praktik och utbildning hos Mekina. En av företagets bästa tekniker – Abbas – har till exempel rekryterats via detta program. – Många nyanlända kommer från länder där reparationer fortfarande är prio ett om något går sönder. Går en radio sönder plockar man isär och lagar den, det är dessa personer vi försökt hitta och lära upp i Mekinaskolan, säger Catrine. Även internt har lagerarbetare fått praktisera och utbilda sig för att kunna jobba som mekaniker. – Jag skulle faktiskt själv vilja gå Mekinaskolan, men jag har inte hunnit, säger hon.