Byggnadsarbetaren Ledare
Byggnadsarbetaren Din lön
Byggnadsarbetaren Lönekollen
Byggnadsarbetaren Verktygslådan
Byggnadsarbetaren Byggnytt
Byggnadsarbetaren Sprucken fasad
Byggnadsarbetaren Besserwissern
Byggnadsarbetaren Fallskyddskurs
Byggnadsarbetaren Bygg kroppen
Byggnadsarbetaren Toppjobb på Himmelfjäll
Byggnadsarbetaren Byggkollen
Byggnadsarbetaren Arbetsmiljö
Byggnadsarbetaren Efter jobbet
Byggnadsarbetaren Musik EFTER JOBBET: MUSIK Du är
den nya videostjärnan T re bokstäver beskriver musikvideons väg till populärkulturellt fenomen: MTV. Den första sändningen ägde rum den 1 augusti 1981 med The Buggles låt ”Video Killed the Radio Star”, som hade premiär redan 1979 i BBC:s program ”Top of the pops”. Låten fick förlängt liv tack vare tv-kanalen som gjorde musikvideon till huvudsak. Resten är historia, som man säger. Artister som Madonna och Michael Jackson visste att ta tillvara det nya formspråket och skulle knappast fått samma genomslag utan MTV. Med professionalitet, sex appeal och humor tog de plats i vardagsrummen och kom verkligen att definiera 1980-talet. MUSIKVIDEONS BARNDOM Musikvideon sågs under en period som ett konstverk i egen rätt, vilket resulterade i många mästerverk. För att nämna bara tre favoriter: • ”Thriller”. Michael Jacksons skräckfilmshyllning från 1982 satte standarden och är lika odödlig som videons zombier. • Ahas ”Take on Me”. En tecknad klassiker. • ”Smells Like Teen Spirit” av Nirvana. En energisk Kurt Cobain i tidstypisk tröja personifierade grungens skitiga uttryck. UPPGÅNG OCH FALL? År 2000 sände MTV sin miljonte musikvideo. Det var förstås ”Video Killed the Radio Star”. Ett logiskt val, men det symboliserade också att cirkeln var sluten. Musikvideons superstjärnor började dala långt före jubileet. Musikvideons död har det pratats om sedan 1992 då MTV började sända realitysåpan ”The Real World”. Och visst är den i dag en minimal del av det totala tvutbudet – men långt ifrån död. I stället har den fått en renässans med ny teknik, nya arenor och en global publik. UPP TILL DIG I dag kan vem som helst göra en musikvideo och sprida den via olika tjänster. Tusentals hemmavideor delar plats med proffsproduktioner på Youtube, Spot yif och Vimeo. Vi gör mer video än å n gonsin, men inte bara med musik. Svenske PewDiePie (Felix Kjellberg) har 66 miljoner följare och är en av världe sn rikaste så kallade yout bu ers. Han har gjort sig ett namn på att kommentera tv-spel på ett underhållande sätt. Dagens videostjärnor sk begå n ng, är sällan kända för en artist si k beg v snarare för sina sociala förmågormågor. järna och internet dödade musikvideon celebriteter, kan man säga. MenMen med vad du vill. Poängen är at är upp till dig, inte till Madonna nna e r Michael Jackson. lle Kristian Borg, Reporter Så videon dödade radiost ärnan deo s formatet le ev r vidare och kan fylllas tt de n fy a a t det vning Youtubeägaren Google vill ta betalt av tittarna. I somras lanserade Youtube en ny betaltjänst. På sikt lär gratismaterialet begränsas. Årets mest omtalade video väjer inte för politiken. Childish Gambinos ”This Is America” är en stark kommentar till polisvåld och rasism i USA. Information: Malin Åsell - 060-64 73 25 / malin.asell@rygginstitutet.se Hemsida: www.rygginstitutet.se 48 BYGGNADSARBETAREN #11, 2018
Byggnadsarbetaren Medlem i Byggnads
Byggnadsarbetaren Kryss