TIDNINGEN TILLVÄXT 1
MARKNAD Stjärnkockens stöd lyfte produktionen Tel
efonsamtalet från stjärnkocken Magnus Nilsson blev ett lyft för grisproducenten Erik Svensson i Jämtland. Äntligen en köpare som utgick från vad köttet behövde kosta. Text Tina Andersson Lantbruk ERIK SVENSSON med familj satsade på kvalitet när de startade ekologisk grisproduktion i liten skala på Eriksgården i Trångsviken 2010. Verksamheten växte med nytt stall och inriktningen var köttlådor till konsument. Så en dag 2013 ringde Magnus Nilsson från den topprankade restaurangen Fäviken Magasinet i Järpen. Han hade köpt Undersåkers Charkuteriefabrik och var sugen på stora mängder goda, feta grisar. Fettet behövs i charkproduktionen. – Magnus har helhetstänket. Han vet att den som vill ha tillgång till bra, närproducerat kött måste köpa hela djuret och ta ut merkostnader i slutprodukterna. Vi satte oss ned och diskussionen utgick från vad jag behövde ha betalt för att överleva, säger Erik Svensson. och resterande mängd säljs till Scan. Det tar 5,5–6 månader för de vanStjärnkocken Magnus Nilsson om svenskt lantbruk: I stället för att sälja våra livsmedel billigt till andra länder eller skrota produktionen här hemma om vi inte klarar av att konkurrera så tycker jag att det vore lite bättre att betala lite mer, för dem som kan, och få behålla allt annat som hör livsmedelsproduktionen till – arbetstillfällen, öppna landskap och kvalitet och säkerhet som vida överstiger det man ser i många andra länder. MAGNUS NILSSON I SVERIGES RADIO P1, 10 AUGUSTI 2015 liga grisarna att nå en slaktvikt på knappt 90 kilo. Charkuterifabrikens grisar ska upp i 130–180 kilo slaktad vikt och får fri tillgång till foder. Mot slutet av sina 7 månader äter de nästan dubbelt så mycket som sina smala kollegor. – Eftersom jag kan få betalt av Magnus för fettet är det ekonomi i att fodra grisarna så mycket. ERIKSGÅRDEN kör de feta grisarna till slakt i Strömsund, hämtar köttet där och kör det till Undersåker. Trots merarbetet blir nettot bättre än vid leverans till Scan, som ändå betalar bra för ekologiskt. Det svåra som lantbrukare brukar annars vara att få betalt för sådant som planering och telefontid, tycker Erik Svensson. För gården är det bra reklam att I ÅR KOMMER Eriksgården att leverera kött från mellan 150 och 200 grisar till charkuterifabriken. I vikt motsvarar det 50 procent av gårdens 500 slaktgrisar. 15 procent går till köttlådor 10 Tillväxt köttet finns i Magnus Nilssons restaurang, i hans korvkiosk i Åre och den nya korvkiosken i Stockholm. – Det är så nära man kan komma att vara kunglig hovleverantör i Jämtland. Det är så nära man kan komma att vara kunglig hovleverantör i Jämtland. Själv beskrev Magnus Nilsson som Sommarvärd i radion i augusti att han värnar om jobben, de betande djuren, livsmedelssäkerheten och en hög självförsörjningsgrad i Sverige. ”Om man räknar på kronor och