Tidningen Kosmetik 1
EKO | FRAMGÅNG EKO-SUCCÉ I EUROPA Kosmetik har tr
äffat Pernilla Rönnberg, grundaren och VDn bakom det ekologiska hudvårdsföretaget Estelle&Thild. På bara sju år har varumärket blivit en stor aktör på den svenska marknaden och dessutom är det etablerat på 13 utländska marknader. Nu är målet att expandera ytterligare med fokus på att ta marknad för marknad i Europa. text JeSSICA S KeMPe Pernilla Rönnberg lanserade sina första produkter år 2009 och visste inte då vilken framgång det skulle komma att bli. – Fast jag har från början haft höga ambitioner med allt vi gör och varit målfokuserad. Idén med att tillverka ekologisk hudvård kom när hon hade fött sin första dotter och inte fann någon produkt som höll den klass hon var ute efter. – Jag hittade bara krämer som innehöll syntetiska kemikalier och starka eteriska doftoljor. Pernilla Rönnberg beslöt sig snabbt för att lära sig allt om ekologiska ingredienser och tillverkning. Hennes mål var att utveckla det som saknades – en barnserie med milda ekologiska råvaror. Tillsammans med barnläkare, dermatologer, toxikologer och kemister skapades krämer baserade på naturliga och ekologiska råvaror. Hon såg även till att produkterna blev ekocertifierade med Ecocert, som är Europas och USAs största oberoende certifieringsorgan. – För mig är Ecocert jätteviktig. Det ökar vår trovärdighet och dessutom är det en stor trygghet för konsumenterna. Från idé till lansering av de första produkterna tog det nästan två år. Till en början fanns endast en serie för barn och snart fanns även produkter för vuxna som lanserades på Kicks i Norden. Sedan dess har det hänt mycket. – När jag startade fanns en viss skepsis mot ekologisk hudvård. Men nu är intresset för ekologiskt hudvård stort och vi ser betydligt fler ekologiska hudvårdsmärken på marknaden nu än för bara fem år sedan. Konsumenterna har blivit mer medvetna om vad de smörjer in sig med och att kemikalier i krämer även går ut i avlopp och förorenar miljön. Dessutom har konsumenter upptäckt att ekologiskt faktiskt ger resultat på huden. I takt med detta ökade intresse från konsumenter har Estelle & Thild uppdaterat och breddat sitt utbud och har idag framförallt avancerade anti-age produkter. – Med den ökade efterfrågan har det forskats fram fler spännande ingredienser, vilket gjort att vi liksom andra ekologiska hudvårdsmärken fått fram mer avancerade produkter anpassade efter olika behov, som serum och ögonkrämer. Med andra ord har även ekologiskt blivit hightech med åldersförebyggande ingredienser. Vårt sortiment är nu lika brett som ett konventionellt hudvårdsmärke. Med ett utbud på 75 produkter går Estelle & Thild som tåget. Varumärket finns etablerat på bland annat Kicks, Åhléns, apotekskedjor och mindre utvalda butiker i Sverige samt på 13 utländska marknader i Europa, och Asien, där de finns på alla Sephora i Singapore, Thailand och Malaysia. Mellan åren 2014 och 2015 ökade omsättningen från 26 till 40 miljoner kronor. I år är prognosen att försäljningen kommer öka ytterligare i och med företagets fortsatta expansionsplaner. Nyligen har Estelle & Thild lanserats på Marriounaud kedjan i Italien. – I Sverige är vi etablerade och klara – här handlar det framförallt att ta hand om de kunder vi har. Vårt mål är nu att ta marknad för marknad i Europa, samtidigt som vi tittar på att utvecklas vidare i Asien. Vi vill bli ett ledande globalt hudvårdsmärke inom det ekologiska segmentet. Q Estelle& Thild Grundare & VD: Pernilla Rönnberg Lanserades: 2009 Säte: Stockholm Antal anställda: 10. Omsättning 2015: 40 miljoner kronor Antal marknader: 13 i Europa och Asien Produktion & forskning: Danmark Antal produkter: 75 Bästsäljare: Super BioActive Age Control Serum Varumärkets hetaste ingrediens: Marina mikroalger? Kosmetik 3-2016 27