Förvaltingsplan Världsarvet Hälsingegårdar 2020-20
24 1
KUNSKAPSUTVECKLING Kunskapen om världsarvet och d
ess kulturvärden ska fördjupas och förmedlas på ett intresseväckande sätt till allmänheten - prioriterat barn och unga - för att skapa förståelse och delaktighet vilket i förlängningen leder till ett ökat ansvarstagande. Kunskapsutvecklingen ska även riktas till mer specifika samhällsintressenter för att bredda kontaktytorna till världsarvet. Skola och utbildning Världsarvet Hälsingegårdar ska vara ett naturligt inslag i undervisningen i länets skolor. Samtliga elever i länet ska någon gång under sin skolgång komma i kontakt med världsarvet och hälsingegårdskulturen. Elever på alla nivåer kan använda Världsarvet Hälsingegårdar som arena för studier och praktik då världsarvet kan integreras i de flesta kärnämnen. Hur når vi dit? Sedan våren 2018 bedriver Bollnäs kommun ett 3-årigt utvecklingsprojekt i syfte att arbeta fram en plan för skolor i hela länet. Projektet delfinansieras genom utvecklingsbidrag från Region Gävleborg med medfinansiering från Ovanåker, Hudiksvall, Söderhamn och Ljusdals kommuner. Samarbeten inom det pedagogiska området sker med alla parter inom Världsarvet Hälsingegårdar. Samarbeten med andra världsarv eller pedagoger/skolor i världsarvets närhet, exempelvis ASP-net (Associated School Programme Network, som är Unescos skolnätverk) är till nytta för alla inblandade parter, både pedagoger och elever. Ny kunskap ska tas fram och sammanställas fortlöpande. Länets museer är stora kunskapsbanker som genom sina samlingar, utställningar och uppdragsverksamhet erbjuder en god grund för forskning kring världsarvet. Samarbete med universitet och högskolor ska uppmuntras. Önskvärt är att Högskolan i Gävle blir en viktig aktör. Nulägesanalys Världsarvet Hälsingegårdars hemsida har uppgift att tillvarata, samla och ge uppdaterad information (direkt eller genom hänvisning) på ett ställe. Hemsidans huvudsakliga uppgift är att bidra med såväl kunskap som information. Aktiviteter på sociala medier bidrar till att öka kunskapen och locka besökare till hemsidan. Det 3-åriga projekt som startades av Bollnäs kommun våren 2018 har som syfte att ta fram och implementera ett pedagogiskt material för skolor i hela länet. Museerna med regionalt uppdrag, Hälsinglands museum och Länsmuseet Gävleborg, är viktiga aktörer för såväl kunskapsutveckling som förmedling av kunskap, exempelvis genom utställningar, pedagogik och programverksamhet. Utöver dessa är de kommunala biblioteken, kulturskolorna och de lokala museerna resurser för kunskapsförmedling och pedagogisk verksamhet. Regionens satsning ”Kultimera” innebär att kulturaktörer med regionalt uppdrag samverkar för att erbjuda kommunerna kulturaktiviteter som breddar skolans kulturutbud. Önskemål och beställningar görs av kommunernas kultursamordnare. Ett världsarvspedagogiskt material är en del av utbudet och ett värdefullt komplement till skolprogrammet. 23