Förvaltingsplan Världsarvet Hälsingegårdar 2020-20
24 1
DE SJU VÄRLDSARVSGÅRDARNA Gästgivars Det stora fe
sthuset på Gästgivars i Vallsta har inretts av den stilbildande målaren Jonas Wallström. Wallström hade en gedigen skolning och är en av de främsta representanterna för det konstnärliga, storskaliga landskapsmåleri som utfördes i många bondgårdar i södra Hälsingland vid 1800-talets mitt. Han utvecklade också konsten att måla schabloner på ett unikt sätt. Gårdsnamnet kommer från det gästgiveri som drevs på gården under 1600- och 1700-talen, men Gästgivars har sitt ursprung redan i medeltiden. Foto: Jakob Dahlström Kristofers Gäststugebyggningen på Kristofers i Järvsö är unik med sina många välbevarade rum fördelade på två våningar. Byggnaden ger goda insikter i hur enskilda rum och hela hus ursprungligen användes till fester. Här har den kände allmogemålaren Anders Ädel dekorerat med fantasifulla blomstermålerier utförda på fri hand. Gården har funnits på samma plats sedan början av 1800-talet, men låg tidigare inne i byns centrum åtminstone sedan medeltiden. Gården finns kvar i samma släkt sedan minst fjorton generationer tillbaka och här bedrivs jord- och skogsbruk än idag. Foto: Jakob Dahlström Pallars Pallars i Alfta socken tillhör de allra största bondgårdarna i hela Hälsingland. Gården har ett herrgårdsliknande utseende med ovanligt många brokvistar och snidade dörrar. I ena flygeln finns säregna målningar bevarade av ”Blåmålarn”. Han använde ultramarinblått, ett dyrbart pigment som var ovanligt i det folkliga måleriet, där billigare blå pigment som berlinerblått var betydligt vanligare. ”Blåmålarns” målningar föreställer här olika namngivna platser i Sverige, vilket sällan ses på andra bondgårdar i Norden. Gården har gått i arv i samma familj sedan 1600-talet. Foto: Maria G Nilsson 7