Advokaten 1
NYHETER Samfunds-ja till MR-institution Advokatsa
mfundet är positivt till inrättandet av en nationell institution för mänskliga rättigheter, men fastslår i sitt remissvar att en ny myndighet inte får bli ”ett alibi för att försvåra för enskilda att få praktisk möjlighet att få gehör och genomslag för sina fri- och rättigheter”. Advokatsamfundet säger i stora drag ja till förslagen om en nationell institution för mänskliga rättigheter, som i början av maj presenterades i en promemoria. Samtidigt är det, enligt samfundet, viktigt att institutionen utformas på rätt sätt, annars kan den vålla mer skada än nytta. Precis som utredningen anser Advokatsamfundet att myndigheten inte ska pröva individuella fall. Till skillnad från utredaren menar dock Advokatsamfundet att den nya myndigheten inte bör ägna sig åt opinionsbildning och policyskapande. I stället bör den främst arbeta med att utvärdera hur fri- och rättigheter respekteras. i utredningen föreslås att den nya myndighetens arbete ska utgå från ”de grundlagsstadgade frioch rättigheterna, den europeiska konventionen angående skydd för de mänskliga rättigheterna och de grundläggande friheterna, Europeiska unionens stadga om de grundläggande rättigheterna, och andra för Sverige folkrättsligt bindande förpliktelser på de mänskliga rättigheternas område”. Samfundet understryker avslutningsvis att ”institutionen inte får bli ett alibi för att försvåra för enskilda att få praktisk möjlighet att få gehör och genomslag för sina fri- och rättigheter” och anser att den nya institutionen bör granska JK:s roll och processföring inom MRområdet. Förslag till en nationell institution för mänskliga rättigheter i Sverige (Ds 2019:4) 10 Nej till slopad straffrabatt för unga Advokatsamfundet avstyrker förslaget om att avskaffa den så kallade straffrabatten för unga myndiga i åldrarna 18–20 år. Förslaget innebär, enligt samfundet, ”ett synnerligen olämpligt avsteg från den i Sverige sedan länge rådande principen att unga myndiga bör särbehandlas i straffprocessen”. Advokatsamfundet konstaterar att det är högst olyckligt att utredningsdirektiven formulerats så att utredaren inte fick utrymme att analysera om det är lämpligt att avskaffa särbehandlingen av unga, utan bara hur en sådan förändring bör genomföras. I och med detta kan beredningskravet för lagändringen inte anses vara uppfyllt, anser Advokatsamfundet. Det är naturligtvis ett samhällsproblem att unga vuxna är inblandade i allvarlig kriminalitet, och det kan finnas skäl att skärpa straffen för just denna grupp, skriver Advokatsamfundet. En sådan skärpning bör dock i så fall göras enligt den modell som föreslås av advokaten Bengt Ivarsson och straffrättsprofessorn Magnus Ulväng i deras särskilda yttrande till utredningen. De båda experterna föreslår att det, om man vill skärpa straffen för vissa unga, införs en bestämmelse som ger domstolarna möjlighet att döma ut straff på samma villkor som gäller för lagöverträdare som fyllt 21 år vid allvarlig upprepad brottslighet som är kopplad till organiserad brottslighet eller annan kriminalitet förenad med gängbildning. Advokatsamfundet anser även, liksom de båda experterna, att det även fortsättningsvis bör föreligga ett absolut hinder mot att döma lagöverträdare under 21 år till livstids fängelse. Beredningskravet för lagändringen att avskaffa ungdomsrabatten kan inte anses vara uppfyllt, anser Advokatsamfundet. Uppdaterad advokatvägledning om externa IT-tjänster Tydlig hantering av dataskydd, informationssäkerhet och uppgiftsskydd är avgörande. Advokatsamfundets vägledning om externa IT-tjänster vid advokatverksamhet har uppdaterats mot bakgrund av den fortsatta tekniska utvecklingen, ikraftträdandet av ny dataskyddslagstiftning (GDPR), rättsutvecklingen i fråga om processuella tvångsmedel och det tilltagande hotet mot advokatetiska kärnvärden. En arbetsgrupp med advokaterna Björn Gustavsson och Lars Perhard samt Advokatsamfundets ställföreträdande chefsjurist Johan Sangborn har skrivit en rapport med nya bedömningar och rekommendationer. Rapporten konstaterar att tekniken erbjuder advokater en möjlighet att förbättra standard och snabbhet, men att användningen av externa IT-lösningar kan innebära problem i förhållande till de regler som gäller för advokater. Rapporten ger rekommendationer och praktiska råd om hur sådana problem kan undvikas. Arbetsgruppen bedömer att det inte finns några egentliga hinder mot att använda externa IT-lösningar, förutsatt att gällande dataskyddsregler och advokatetiska regler efterlevs. Men det finns förhållanden som särskilt måste uppmärksammas när en advokatbyrå väljer att låta en extern leverantör ansvara för byråns ärendedokumentation och klientinformation. Varje advokat bör göra noggranna överväganden innan känslig information anförtros en extern IT-leverantör. Rapporten har sänts ut som Advokatsamfundets cirkulär nr 8/2019 och finns på samfundets webbplats. ADVOKATEN NR 5 • 2019 FOTO: ISTOCK