Advokaten 1
ENKÄT: Nio advokatbyråer om » Bedriver er byrå nå
gon form av sponsring/partnerskap med en eller flera ideella organisationer, idrottsföreningar eller kulturinstitutioner? Vilka? MANNHEIMER SWARTLING Ja, som stor aktör och som rådgivare har vi både en vilja och ett ansvar att påverka och driva viktiga samhällsfrågor. Vi har i flera år arbetat kontinuerligt med att integrera hållbarhet i alla delar av vår verksamhet. Byrån stöttar ett antal olika projekt för en mer hållbar omvärld. Några av våra pro bonopartners är Centrum för rättvisa, Global Compact Network Sweden, Norrsken Foundation, Race for the Baltic, RAOUL, Smarta samtal, SOS Barnbyar och Öppet Hus. På vilket sätt bidrar ni till organisationen/organisationerna (om ni har många samarbeten, välj ut ett par exempel)? l Affärsjuridisk rådgivning. l Styrelsearbete. l Deltar i paneler och håller presentationer vid olika event som organisationerna anordnar. l Lånar ut lokaler och står för omkostnader i samband med event. GLIMSTEDT Ja. Vi har flera typer av pro bono-arbeten och samarbeten, bland annat fri juridisk hjälp för organisationen Women Engineering, partnerskap med Göteborgs Räddningsmission samt ett större samarbete med den allsvenska fotbollsklubben BK Häcken som innehar rättigheterna till världens största barnoch ungdomsturnering Gothia Cup. Vi är flera personer i ledningen som också sitter i styrelsen i ideella organisationer. VINGE Ja, det gör vi. I och med ökat fokus på hållbarhetsfrågor i vår rådgivning till klienter och som medlem av UN Global Compact är det av vikt att vi även lever som vi lär. Vi är engagerade i sociala frågor som utbildning och kunskapsutbyte, inkludering och individuell utveckling samt att främja förutsättningarna för människor att växa. Några exempel är Sveriges olympiska kommitté, Vinges mångfaldsprojekt, Ashoka, SSE Business Lab, det egna initiativet Vinge Growth. Vi bidrar på olika sätt. Vi bidrar ekonomiskt till till exempel Räddningsmissionen och vi finansierar Häckenspelarnas tröjor. Samarbetena använder sedan de och vi i marknadsföring. Vi bistår primärt med juridisk rådgivning, stipendier eller föreläsningar. DLA PIPER Ja. Stöd i olika former till bland annat: Unicef Sverige, Unicef Office of Research, UNAIDS, UNHCR Center for Reproductive Rights, AADH – Alliance des Avocats pour les Droits de l’Homme, Transparency International, Fryshuset, BRIS, Stiftelsen Music Rights Awareness Foundation, Friends of the Panzi Hospital.Därtill stöttar vi ytterligare ett antal organisationer såsom Fotografiska. Sponsring inom idrott: Idrottsgalan, Åre-VM 2019, Svenska skidförbundet. l Juridisk rådgivning bland annat till Unicef, Bris och International Rescue Committee (IRC). l Styrelseuppdrag i Fryshuset. l Utredningar åt bland annat Transparency International. l Möten med skolelever för att inspirera för Mitt Livs Val och MyDreamNow. l Insamling på initiativ av en anställd till Stadsmissionen. l Ekonomiskt stöd till bland annat Friends of the Panzi Hospital. l Sponsring av idrottsarrangemang och idrottsförbund. Vad avgör vilka organisationer ni väljer att stödja? Organisationer som arbetar med viktiga frågor och som påverkar vår omvärld i en positiv riktning – både på det lokala och globala planet. Vi väljer att stödja organisationer där vi har en unik möjlighet att bidra i deras arbete – där vår unika kunskap och erfarenhet skapar stort värde för dem. Nästan uteslutande vilka värderingar och vilket syfte organisationen har. Detta måste rimma med våra kärnvärden: Engagemang, Kvalité och Laget samt värderingarna (G)järta, (G)järna (G)ympaskor. Vi har valt att dela in vårt samhällsengagemang i tre huvudområden: samhället som helhet, företagandet och individen. För att vi ska värdera samarbetet behöver det bidra antingen till att: Sprida kunskap, verka för större mångfald inom det svenska rättsväsendet samt öka inkluderingen på den svenska arbetsmarknaden. Stödja entreprenörskap, innovation och tillväxt. Sprida ny kunskap och därmed främja förutsättningarna för människor att växa. Det måste vara seriösa och välrenommerade organisationer med ett högre ideellt syfte att förändra och förbättra sociala obalanser i samhället. På sponsringssidan ska det vara verksamheter som man kan stå för och som man helt enkelt är intresserad av. 34 ADVOKATEN NR 5 • 2019 34