Advokaten 1
Marcus Jodin tillträdde som klubbchef för Häcken
i januari i år, men har tidigare varit marknadschef för klubben. Han beskriver en stark utveckling av samarbetet med näringslivet under de senaste tio åren, vilket bidragit till klubbens framgångar. – I dag är korrelationen mellan ekonomi och sportsliga resultat tydlig. Ekonomi är väldigt viktigt för den moderna elitidrotten, mycket mer än för bara tio år sedan. Så att ha stöttning från näringslivet blir ett sätt att kunna vara med och vinna fotbollsmatcher, säger han. Om man tittar framåt, kan vi räkna med ännu mer av den utvecklingen? – Det är jag övertygad om. Åtminstone att korrelationen mellan ekonomi och sportsliga framgångar bara blir ännu tydligare. Det ser man redan ute i Europa på många håll. Om man tar Spanien till exempel där det i dag bara handlar om två klubbar. Det är Barcelona eller Real Madrid som vinner ligan, och det är för att de är så otroligt mycket starkare än de som följer därefter rent ekonomiskt, konstaterar Marcus Jodin. ¶ Glimstedt gånger elva. Det blir många klipp med byråns namn under en fotbollsmatch. talangerna – Det är viktigt gentemot de nybakade studenterna att visa på att man som arbetsgivare tar ansvar genom den här typen av samarbeten, säger hon. Samarbetet visas därför ofta upp utåt, och på byrån utses varje år tre ambassadörer för organisationen, med uppgift att vara SOS Barnbyars röster på advokatfirman. Dessa nära kontakter är viktiga för båda parter, påpekar Emma Svensson. – Vi vill helst inte ha enbart monetära samarbeten, utan också gärna expertis i form av pro bono-timmar. Vi uppskattar också att hela tiden bredda samarbetet som vi gör med medarbetarengagemanget och ambassadörerna. Det ger ett bra utbyte, säger hon, och tilllägger att också långsiktigheten i samarbetet är viktig för att resultatet ska bli bra. Precis som för advokatbyråerna kan samarbete ADVOKATEN NR 5 • 2019 innebära en risk för ideella organisationer som i stor utsträckning lever på sitt goda rykte. Det gäller, påpekar Emma Svensson, att även organisationen gör ett grundligt förarbete innan ett nytt partnerskap inleds. – Om företaget skulle göra något fel som blir stort massmedialt är det klart att organisationen tar skada. Därför är det jätteviktigt att hela tiden hålla sig informerad om sina samarbetspartners, säger hon, och fortsätter: – SOS Barnbyar är väldigt stolta över partnerskapet med Mannheimer Swartling eftersom deras samarbeten har en central roll och att de på allvar vill påverka omvärlden i en positiv riktning. De ser det både som ett ansvar och en möjlighet att påverka samhället i stort. ¶ Advokatsamfundets pro bonoprojekt – vänd! » 37 37 FOTO: TT