Advokaten 1
NYHETER PENNINGTVÄTTSLAGSTIFTNING Lagförslag tar
in samfundets synpunkter Förslagen om nya regler på penningtvättsområdet duggade tätt i maj. På flera punkter hade regeringen också tagit till sig Advokatsamfundets synpunkter. Under ett par dagar i slutet av maj presenterade regeringen två olika lagförslag kring penningtvättslagstiftningen: en proposition om regler för advokatverksamhet samt en lagrådsremiss med förslag om hur 2018 års ändringsdirektiv till EU:s fjärde penningtvättsdirektiv ska genomföras i svensk rätt. I propositionen lämnas förslag kring tillsynen över och ingripanden mot advokater och advokatbolag. Redan tidigare, i lagrådsremissen, tillgodosåg regeringen vissa synpunkter som Advokatsamfundet hade lämnat. Bland annat ändrades förslaget om att advokater och advokatbolag skulle vara skyldiga att lämna uppgifter direkt till länsstyrelsen i Stockholms län, som beslutar om sanktioner, till att Advokatsamfundets styrelse och disciplinnämnd ska lämna dessa uppgifter. På området sanktioner står reAdvokatsamfundet har varit framgångsrikt i sin kritik av nya regler om penningtvätt. rian, trots kritik från Advokatsamfundet. I propositionen föreslås därmed att sanktionsavgift mot en advokat inte bör förutsätta att advokaten uppsåtligen eller av grov oaktsamhet har orsakat överträdelsen. Advokatsamfundet har också varit framgångsrikt i sin kritik mot tidigare förslag om hur EU:s ändringsdirektiv ska införas. I yttrandet över den promemoria som ligger till grund för förslagen motsatte sig samfundet en skyldighet att samarbeta med och dela information med Finanspolisen, Säkerhetspolisen eller annan myndighet i fråga om penningtvätt eller terroristfinansiering. Advokatsamfundet ansåg också att det saknas anledning att överväga en reglering avseende rutiner för Advokatsamfundet att gentemot advokater och advokatbyråer särskilt uppmuntra rapportering av överträdelser. I lagrådsremissen konstageringen dock fast vid förslaget från den ursprungliga promemoterar regeringen nu att Sveriges advokatsamfund inte är någon förvaltningsmyndighet och därmed inte omfattas av bestämmelsen i den nya artikel 50 a om samarbete med myndigheter i penningtvättsdirektivet. RegerPROP. 2018/19:125 Tillsyn över och ingripanden mot advokater och advokatbolag vid tillämpning av penningtvättslagen Propositionen behandlar hur svenska lagar och förordningar ska ändras för att uppfylla EU:s fjärde penningtvättsdirektiv (EU 2015/849) när det gäller advokatverksamhet. Till större delen handlar förslaget om att komplettera penningtvättslagen (2017:630) som trädde i kraft den 1 augusti 2017 med nya bestämmelser om tillsyn över och ingripanden mot advokater och advokatbolag. Regeringen föreslår att det uttryckligen ska anges i lag att advokatbolag står under tillsyn av Sveriges advokatsamfund vid tilllämpning av penningtvättslagen. Vid överträdelser av penningtvättslagen ska Advokatsamfundet få ingripa mot advokatbolag genom uttalande, erinran och varning. Vid överträdelser av penningtvättslagen ska Länsstyrelsen i Stockholms län – efter överlämnande från samfundet och i förening med varning mot advokat eller advokatbolag – få ingripa mot advokater, advokatbolag och personer i advokatbolags ledning genom beslut om sanktionsavgift och tillfälligt förbud att ingå i advokatbolags ledning. Lagändringarna föreslås träda i kraft den 1 oktober 2019. ingen konstaterar också i lagrådsremissen att man förutsätter att samfundet redan har sådana rutiner som tidigare föreslogs. MA, UÖ SKÄRPTA ÅTGÄRDER MOT PENNINGTVÄTT OCH FINANSIERING AV TERRORISM Lagrådsremissen innehåller bland annat följande förslag. l Fler kategorier av företag ska vara verksamhetsutövare enligt 2017 års penningtvättslagstiftning. Det gäller fysiska och juridiska personer som förvaltar och handlar med virtuella valutor samt fysiska och juridiska personer som förmedlar, förvarar eller handlar med konstverk. l Skärpta åtgärder för kundkännedom ska vidtas i förhållande till kunder i högrisktredjeländer. ADVOKATEN NR 5 • 2019 l Utrymmet för att vidta förenklade åtgärder för kundkännedom i fråga om anonyma betalningsinstrument ska begränsas. l Skyddet för visselblåsare ska utökas, framför allt genom nya bestämmelser om rätt till skadestånd. l Finansinspektionen ska i större utsträckning samarbeta och utbyta information med Europeiska centralbanken och utländska tillsynsmyndigheter. Lagändringarna föreslås i huvudsak träda i kraft den 1 januari 2020. Fortsatt kontroll vid inre gränser Regeringen beslutade i maj att förlänga den återinförda gränskontrollen vid inre gräns i sex månader. Beslutet baseras på regeringens bedömning att det fortsatt finns ett allvarligt hot mot den allmänna ordningen och den inre säkerheten i Sverige. Polismyndigheten bestämmer var och hur gränskontroll ska genomföras och kontrollerna ska anpassas till vad som är nödvändigt för att värna allmän ordning och inre säkerhet. www.tystnainte.se Ny webbplats om hat och hot Brottsoffermyndigheten har lanserat en ny webbplats med information till personer som deltar i samhällsdebatten och utsätts för hot och hat. Webbplatsen tystnainte.se riktar sig exempelvis till journalister, politiskt förtroendevalda, författare, konstnärer, forskare och influencers. Webbplatsen ger också information till dem som möter utsatta, bland annat personer som är verksamma på myndigheter eller inom ideella organisationer. Många känner oro för personuppgifter Tre av fyra svenskar är oroliga för hur deras personuppgifter används. Samtidigt är det bara hälften av svenska företag och myndigheter som arbetar kontinuerligt och systematiskt med dataskydd. Det visar Datainspektionens första nationella integritetsrapport. Enligt rapporten har Datainspektionen fått in 3 000 klagomål sedan 25 maj 2018, då dataskyddsförordningen trädde i kraft. Vanligast är klagomål om kamerabevakning och direktmarknadsföring. 9 FOTO: ISTOCK