Advokaten 1
•FOKUS• › LINDSKOG OCH MALMSTRÖM MANNHEIMER SWART
LING Beppe har ökat kvaliteten Advokatbyrån Lindskog och Malmström har tagit AI till hjälp 34 för att hantera konkursförvaltaruppdrag. Resultatet är gott och byrån funderar nu på hur verktyget skulle kunna användas även i andra delar av verksamheten. A dvokat Niklas Emthén är specialiserad på obeståndsrätt och arbetar med den nya digitala assistenten som fått namnet Beppe. Han är hittills mycket nöjd med resultatet. – Det fungerar väldigt bra och frigör en massa timmar, framför allt på den administrativa sidan. Dessutom blir det högre kvalitet på arbetet, för det är ingenting som missas på grund av den mänskliga faktorn, säger Niklas Emthén. AI-roboten Beppe har utvecklats speciellt för byrån, i samarbete med ett utvecklingsföretag, för att sköta vissa administrativa delar av konkurshanteringen. Beppe kan till exempel göra jävskontroller och inhämta företagsupplysningar och årsredovisningar, men också skicka mejl till banker och göra utkast till olika redovisningar som ska lämnas. Det är alltså främst administrativt arbete som Beppe hjälper till med, snarare än juridik, förklarar Niklas Emthén. Och den nya medarbetaren har avlastat byråns assistenter, som nu kan ägna sig åt mer kvalificerade uppgifter. Arbetet med Beppe startade för ett knappt år sedan, och verktyget kunde börja testas vid årsskiftet. Lite skruvande och justeringar har behövts under resans gång, som att Beppe inledningsvis bara ville ta emot konkurser från några få tingsrätter. – När det kom en konkurs från annan tingsrätt förstod han inte. Men det har inte uppstått några direkta fel som är oroande. Det är mer att vi har funderat på om vi kan ha honom till annat också, säger Niklas Emthén, och fortsätter: – Vi har ju också en grupp som jobbar med familjerätt och en anpassad version skulle kanske kunna hjälpa till med deras boutredningar. l ADVOKATEN #4 2023 Niklas Emthén. Det fungerar väldigt bra och frigör en massa timmar, framför allt på den administrativa sidan. niklas emthén AI en hjälp Mannheimer Swartling, en av de största affärsjuridiska byråerna i Norden, vill ligga i framkant med AI och digitalisering. Men samtidigt måste utveckling få ta tid, menar advokat Elisabet Dahlman Löfgren. –V i använder ett antal verktyg som bygger på AI och har gjort så under lång tid. Det som våra nuvarande AI-verktyg främst hjälper oss med är e-discovery, översättningar och transkriberingar. Vi började med Luminance som verktyg för DD och e-Discovery 2017 och nu finns olika AI-modeller inkorporerade i ett antal olika system, berättar Elisabet Dahlman Löfgren. Helt nyligen har byrån implementerat en egenutvecklad AI-lösning som bygger på Open AI:s öppna källkod för speech to text, som nu rullas ut i verksamheten. Med CEDERQUIST Viktigt att Rätt använda kan AI-verktygen redan nu göra jurister och andra på advokatbyrån mer effektiva. Potentialen är enorm, anser Robin Moe på Cederquist, men ännu återstår många kvalitets- och säkerhetsfrågor. – V i strävar efter att alltid ligga i framkant med att lära oss om och nyttja nya verktyg som kan förbättra såväl det interna arbetet som arbetet mot kund, säger Robin Moe, legal tech innovation manager på advokatfirman Cederquist. Hittills har tekniken framför allt använts i det interna arbetet på byrån. Robin Moe tror dock att de stora framstegen på området snart kan komma att förändra detta, så att AI även kan användas i klientarbetet. Cederquist tog redan för flera år sedan hjälp av ett FOTO: FREDRIK STEHN