AMES 1
REGIONEN Semester på hemmaplan bra för Göta kanal
GÖTA KANAL NOTERAR EN 20% ÖKNING av antalet landgäster i år. De flesta av entreprenörerna längs kanalen vittnar också om en sommar i nivå med rekordsommaren 2018. Besöksmålet Göta kanal lockar årligen cirka 3 miljoner besökare och har länge sett en positiv utveckling av antalet turister som kommer landvägen. – I snitt kom 20% fler gäster till de platser vi mäter på, ett tydligt tecken på att allt fler svenskar väljer att semestra på hemmaplan, säger Roger Altsäter, vd på AB Göta kanalbolag. Det som går emot trenden är att antalet fritidsbåtar minskat något i år jämfört med 2018. Men så var det också på många sätt en exceptionell sommar i fjol, fortsätter Roger Altsäter. Den kundundersökning som genomförts bland fritidsbåtsresenärer visar dock på mycket hög nöjdhet hos de gäster som rest på Göta kanal i sommar. En klar majoritet av resenärerna tycker att det har gått mycket bra att slussa och är mycket nöjda med servicen från slussvärdarna. Servicerelaterade faktorer får mycket höga betyg överlag, i snitt 4,6 på en femgradig skala. – Vi arbetar med högt ställda mål för att resan på Göta kanal ska bli en upplevelse för livet, säger Roger Altsäter. Totalt kom det fritidsbåtar från 23 olika länder till Göta kanal 2019. En grupp som sticker ut är de danska fritidsbåtarna som i år ökat med 23%. – Det populära danska reseprogrammet Willum & Schmidt gästade Göta kanal inför denna säsong vilket kan ha bidragit till ökat intresse på den danska marknaden, säger Magnus Hollwin, marknads- och kommunikationschef på Göta kanalbolag. Även företagarna och rederierna längs med kanalen berättar om en mycket bra säsong och besökarna är överlag mycket nöjda med besöket vid Göta kanal. 95% av gästerna är som helhet nöjda med sitt besök. – Restaurang-, cafébesök samt att titta på slussning är de vanligaste aktiviteterna och i snitt spenderar varje landbesökare runt femhundra kronor vid sitt besök längs Göta kanal, avslutar Magnus Hollwin. n Källa: www.gotakanal.se Foto: Jesper Anhede NYKÖPING LINKÖPING Två nya DollarStore Elin Steen ny säljare LINKÖPING Ynvisible DOLLARSTORE KOMMER ATT ÖPPNA TVÅ NYA BUTIKER – en i Malmö och en i Nyköping. Butikerna öppnar 25 februari 2020. – Vi ser mycket fram emot att få öppna i dessa städer och hoppas att ni kommer att tycka om era nya butiker. Eftersom DollarStore älskar att ha kalas kommer vi att fylla butikerna med finfina erbjudanden på öppningsdagen meddelar Björn Holm. Butiken i Malmö kommer att ligga på Toftanäs och butiken i Nyköping kommer ligga i handelsområdet Pål Jungs Hage. n Källa: www.dollarstore.se ELIN STEEN ÄR EN PROFESSIONELL PRATKVARN med humor, energi och livsglädje som sina främsta vapen! Den 1 november började hon på Affärsstaden som säljare och rådgivare. Hon har ett starkt kreativt driv, älskar alla former av kommunikation och föredrar att arbeta i kundnära miljöer, något som hon också tycker är en viktig del i säljyrket. Elin har under flera år varit verksam inom radiobranschen och kommer närmast från ett programledarjobb på Rix FM. Elin ser nu fram emot att använda sina samlade erfarenheter och utvecklas vidare i en säljroll på Affärsstaden. När Elin inte arbetar på Affärsstaden sänder hon radio, pluggar podd, umgås med familj och vänner eller sysslar med ett av sina stora intressen nämligen att göra om gamla lampor. n 4 Källa: www.ynvisible.com YNVISIBLE INTERACTIVE INC. tillkännager ett partnerskap med Epishine AB, Epishine köper tillverkningstjänster från Ynvisible Production i Linköping. Företaget samarbetar också för att kombinera Epishines solceller med Ynvisibles tryckta elektroniska skärmar för användning i högvolymproducerbara ekologiska och ekonomiskt hållbara Internet of Things (IoT) -enheter och smarta föremål i vardagen. Ynvisible meddelar vidare att Invisense AB har lagt en ny produktionsorder hos Ynvisible Production AB. Invisense AB är världsledande på passiva fuktighetssensorer. Den nya beställningen avser produktion av Invisense nya fuktsensor för betonggjutning. Första leveransen förväntas i december 2019. n