Årebladet vecka 19-22 1
TURISTINFORMATION UNDER FÖRÄNDRING TEXT: HÅKAN TO
RESSON. FOTO: PRIVAT Turistbyrån i Åre Stationshus stängde vid månadsskiftet april-maj. Det gjordes som ett led i det förändringsarbete som nu pågår, mycket beroende på att antalet besök har minskat sett över tid. När det gäller turistinformationen generellt i kommunen så kommer en ny digital plattform att utvecklas, detta för att göra turistinformationen mer tillgänglig för fler besökare över hela kommunen. Även mobila turistinformatörer kommer att åka ut och träffa besökare på olika platser, populära besöksmål och under olika evenemang. Frågan är när den nya webbplatsen startas upp och var och hur den kommer att bli tillgänglig? Årebladet har ställt frågan till Diana Westöö på kommunens turistinformation och besöksservice. – Vi har inget fastställt lanseringsdatum. Förhoppningsvis är vi redo att publicera den i slutet av sommaren eller början av hösten. Den kommer att publiceras under domänen www.visitare. com som just nu och tills vidare hänvisar vidare till vår kontaktsida på www.are.se/ turistinformation. Om vi utgår från besökaren som nyfiket kommer till kommunen och gärna vill ta del av utbudet, men inte riktigt vet vad hen ska leta efter - hur ska besökaren navigera för att hitta rätt? – Webbplatsbesökare kommer att kunna navigera sig genom innehållet efter behov och intresse och kunna nå det både genom att använda webbplatsens sökfunktion, genom webbplatsmenyn, eller via karta. De flesta kommer att använda externa sökmotorer, som exem6 pelvis Google, redan innan de kommer till webbplatsen och därför skapar vi innehåll baserat på frågor vi vet att besökarna har, så att de kommer till detta innehåll direkt från de externa sökmotorernas resultatlänkar. Genom att följa oss i sociala medier kan de få information Om vi i stället utgår från företaget, föreningen eller den som i sig förfogar över ett besöksmål - hur kommer det att presenteras för att kunna nå besökaren och med hjälp av vilka kanaler? Alla företag, föreningar och eventuella andra aktörer som står bakom någon form av turistiskt utbud; ett boende, en restaurang, en butik, en aktivitet, tjänst, eller ett besöksmål osv. kommer att presenteras inom sin kategori på webbplatsen. Aktören presenteras med bild, beskrivande text av verksamheten, kontaktuppgifter och ev. länkar till webbplats och sociala medier. Sedan lyfter vi löpande fram utbudet genom att berätta om det i olika kontexter både på webbplatsen, i våra sociala mediekanaler (Facebook och Instagram) under namnet ”Visit Åre” och vid direktkontakt med besökaren; genom fysiska möten, telefon, e-post, samt direktmeddelanden via Messenger eller Instagram. Till nästa år kommer vi att titta på att uppdatera vårt tryckta material. om sådant de kanske inte känner till sedan tidigare. Det går även att kontakta oss direkt så ger vi information och tips utifrån personliga preferenser, önskemål eller frågor. Vi har också en tryckt kommunkarta som visar boenden, service, besöksmål m.m. samt en sommarbroschyr där olika besöksmål presenteras. Dessa finns att plocka upp på olika ställen i kommunen där besökarna rör sig. Vi skickar också tryckt material till dem som önskar, men dessa förfrågningar kommer alltmer sällan, berättar Diana. Tar kommunen ut någon avgift från turister respektive värdar? Aktörerna inom besöksnäringen kommer inte att betala någon serviceavgift för att vi ska informera våra besökare om dem. Kommunkartan som finns idag produceras av en extern leverantör som finansierar trycket genom annonskostnader så där kan aktörer välja om de vill synas genom att köpa en annonsplats. Besökarna betalar ingen avgift för den information och service vi erbjuder idag, avslutar Diana Westöö. ÅREBLADET • VECKA 19-22 • TORSDAG 12 MAJ - TORSDAG 2 JUNI 2022