Byggaren 1
Byggbilsbilsnytt REDAKTÖR: CHRISTER ANDERSSON För
sta och sista chansen att köpa Caddy med eldrift I väntan på Volkswagens helt nya eldrivna modell VW Buzz Cargo, vilken introduceras 2022, erbjuder VW nu både Caddy och Transporter med en drivlina från samarbetsföretaget ABT e-line. Craft er kom redan för två år sedan. En sympatisk bil som på grund av högt pris och kort räckvidd inte lämnat några djupa spår i registreringsstatistiken. Bättre går det däremot för ABT e-Caddy vilken byggs på det långa Maxi-chassit. Med en elmotor på 82 kW/110 hk och ett batteri på 37,3 kWh blir räckvidden upp mot 14 mil. Positivt är att den får dra släp, även om 750 kilo inte är mycket att skryta med. Notera dock att elversionen av Caddy bygger på generation fyra. Den nya och femte generationen, som vi presenterar på sidorna 26-27, kommer inte att förses med eldrift . Möjligen som laddhybrid. ABT e-Transporter har samma elmotor och litiumjonbatteri som Caddyn men räckvidden blir något kortare på grund av bilens högre ABT e-Caddy baseras på dagens version av Caddy. Det blir ingen elbil av den nya femte generationen som kommer efter nyår. Men, det fi nns gott om bilar i lager. vikt, upp till 12 mil. Även Transporter får dra 750 kilo släp, inte helt självklart på elbilar. Hummer återuppstår som eff ektstinn elbil En av världshistoriens maffi gaste fyrhjulsdrivna pickuper, Hummer, kommer att återuppstå i en ny civil version. Hummer var från början ett militärt arbetsredskap som utvecklades till en civil statussymbol. Från hösten 2021 kommer GM att väcka liv i en bil som fortfarande är både större och dyrare än konkurrenterna och som milt sagt är en utmanare till främst Tesla Cybertruck. Priset lär ligga en bra bit över miljonen svenska kronor. En billigare version kommer under hösten 2022, en ännu billigare under hösten 2023 och ytterligare en enklar version under våren 2024. GMC Hummer Edition 1 får tre elmotorer och räckvidden anges Se upp Tesla! GM:s nya eldrivna pickup GMC Hummer verkar bli ytterligare ett strå vassare. till 56 mil. Den sammanlagda motoreff ekten är över 1 000 hk och prestanda blir sportbilsmässiga med 0-100 km/tim på under tre sekunder. Den blir 550,7 centimeter lång, 238,0 centimeter bred och axelavståndet är 344,5 centimeter. Duster som pickup är den felande länken Det enda som saknas i utbudet av lätta lastbilar för byggare är en billig lågprispickup. En sådan fanns för runt 20 år sedan. En pickupversion av Skoda Felicia. Det enda som talade för den var ett extremt lågt pris. Och ännu lägre blev priset eft ersom företagare kan lyft a momsen på fl akbilar. Bilen blev en favorit i Sverige. Fler hakade på trenden, men utan lågprisstatusen, och därmed med lägre försäljning. Bland dem VW Caddy pickup, Dacia Logan pickup, Fiat Strada och inte minst Subaru pickup som dessutom var fyrhjulsdriven. I dag säljs bara en liten fl akbil i Sverige, Fiat Dobló. Personbilen Dacia Duster är fyrhjulsdriven och defi nitivt en lågprisbil. Dessutom populär i Sverige även om försäljningen rasat under årets tio första månader till 788 bilar mot 2 403 under samma period 2019. I åratal har det pratats om en pickupversion av Duster och en sådan byggs också för den sydamerikanska marknaden under namnet Oroch. Dessutom byggde rumänska Romturingia några hundra Duster pickup för sex år sedan. Bland annat för den rumänska polisen. För cirka två år sedan visade man en prototyp till en Duster pickup. Nu har Dacia bekräft at att bilen kommer att produceras. Dock enbart med enkelhytt och att den till en början enbart komBYGGAREN 8 2020 För ca två år sedan visades en prototyp från rumänska bilbyggaren Romturingia. Nu fi nns bilen att köpa, men ännu så länge bara i Rumänien. mer att säljas i Rumänien. Pickupen är 1,9 centimeter kortare är personbilen och markfrigången är 1,5 centimeter högre, eller 22,4 centimeter. Flaket är 165 centimeter långt och maxlasten är inte alltför imponerande 500 kg. 19 FOTO: VW FOTO: DACIA FOTO: GM