Byggaren 1
Fällande dom gällande marknadsföring av material
för isolering Patent- och marknadsdomstolen fäller Hunton AB och Hunton AS för otillbörlig marknadsföring i enlighet med den stämningsansökan som branschföreningen Swedisol lämnade in i maj 2018. Swedisol beklagar att frågan behövde avgöras i domstol men menar att utgången är viktig för sakligare marknadsföring i byggbranschen. – Vi beklagar att den här frågan inte kunde lösas på annat sätt, men felaktig och direkt vilseledande marknadsföring är allvarligt, säger Mats Björs, vd på Swedisol. Patent- och marknadsdomstolen har meddelat att företaget Hunton AB och Hunton AS fälls för otillbörlig marknadsföring med motiveringen att marknadsföringen är felaktig och vilseledande. Huntons marknadsföring ger bland annat intrycket att träfi - ber- och cellulosaisolering är miljövänligare, fuktsäkrare och mer brandsäker än mineralullsisolering. Mineralull har den högsta brandreaktionssklassningen enligt EU:s regelverk eft ersom den består av ett icke-organiskt material och är obrännbar. – Domstolen har fastslagit att genomsnittskonsumenten inte har djupgående kunskaper om produkternas påverkan på miljö och klimat, brandsäkerhet, byggnadsfysik eller isoleringsförmåga, säger Mats Björs, vd på Swedisol. ”Huntons marknadsföring ger bland annat Kritiserade påståenden De påståenden vilka domstolen vid vite om två miljoner kr förbjuder Hunton att använda vid marknadsföring av träfi ber- och cellulosaisoleringsmaterial är bland annat följande vilseledande påståenden: 1. ”Genom att använda Hunton Nativo Träfi berisolering bidrar du till att minska utsläppen av CO2 och andra växthusgaser” TÄNK PÅ ALLT VÅRA TAK FÅR VARA MED OM Hur väljer man tak? Vi på Byggelit skapar produkter som passar in i våra hem, produkter som vi vill ha runt omkring oss. Taken, golven och väggarna ska ju hänga med ett tag där hemma och kommer att vara en del av ert liv ett bra tag framöver, så välj dem med omsorg är vårt tips. Välj till exempel Elittaket – ett Svanenmärkt tak med råvara från den norrländska skogen, och ett tak som kan följa med er i vardagen länge. 2. ”Hunton Nativo Träfb erisolering är en miljövänlig isolering”. 3. ”Nativo Träfi berisolering är inte lika beroende av en tät inre ångspärr sommineralullsisolering”. Fakta: Den juridiska processen och Huntons marknadsföringspåståenden I maj 2018 lämnade Swedisol in en stämningsansökan på grund av att Swedisol bedömde att Huntons påståenden var felaktiga och av sådant slag att de påverkar genomsnittskonsumentens förmåga att fatta välgrundade aff ärsbeslut och därför otillbörliga enligt marknadsföringslagen. Swedisol hade tidigare vid ett fl ertal tillfällen uppmanat Hunton att upphöra med den påtalade marknadsföringen och upplyst om att föreningen annars skulle tvingas vidta rättsliga åtgärder. Swedisol har försökt få till en utomrättslig lösning med Hunton men utan att lyckas. Domstolen fi nner påståenden vilseledande Patent- och marknadsdomstolen förbjuder vid vite om två miljoner kr Hunton att vid marknadsföring av isoleringsmaterial av träfi ber eller cellulosa och på sätt som skett använda nämnda påståenden. byggelit.se 20 BYGGAREN8 2020 intrycket att träfi beroch cellulosaisolering är miljövänligare, fuktsäkrare och mer brandsäker...” Hänt sen sist: