Byggaren 1
Christer Andersson provkör nya VW Caddy Allt utom
namnet är nytt på nya VW Caddy I stort sett allt är nytt på den femte generationen av VW Caddy, utom namnet. Det handlar om en verklig favorit bland svenska byggare. Ungefär var sjätte såld lätt lastbil i Sverige i år är en Caddy, av 45 olika lätta lastbilsmodeller. Caddy har tillverkats i över tre miljoner exemplar sedan 1979. Den korta versionen av nya Caddy kan beställas redan nu med leverans efter årsskiftet. Text och foto: Christer Andersson B yggaren har kortprovat nya VW Caddy Cargo i en ”pandemisäkrad” provkörning i München. Den femte generationen av en modellserie som tillverkats i över tre miljoner exemplar sedan 1979. En riktigt het nyhet, i varje fall de närmaste åren. 2022 kommer nämligen eldrivna VW Buzz Cargo vilken förväntas sätta helt nya ramar för hantverkarbilar. Kortprovad därför att vi naturligtvis inte kan bedöma en bil eft er att enbart ha kört den olastad i några timmar. Men vi kan ge ett första omdöme och vi kan berätta vad som är nytt. Bilen är baserad på VW:s senaste plattform, MQB, vilken även används för nya VW Golf. Volkswagen pratar om att nya Caddy har mer utrymmen, vilket är en sanning med modifi kation. Skåpvolymen för dagens Caddy är 3,2 kubikmeter för den korta och 4,2 för den långa Maxi. Motsvarande för den nya är 3,1 och 3,7 kubikmeter. Skåpvolymen ligger i stort sett i nivå med konkurrenterna. Maxlasten är upp till 744 kilo för den korta och upp till 767 kilo för Maxi. Kan vara lägre beroende på version och utrustning. Släpvagnsvikterna är upp till 1 500 kg, beroende på version. Axelavståndet uppges vara 9,2 centimeter längre för den nya, vilket inte stämmer med Byggarens fakta. Dagens korta Caddy har ett axelavstånd av 268,2 centimeter och den nya 275,5 centimeter. Vi får det till 7,3 centimeter längre. Nuvarande Maxi har en hjulbas av 300,6 centimeter medan den nya har 297,0 centimeter. Alltså 3,6 centimeter kortare. Längden för nya Caddy är 450,0 centimeter, 10 centimeter längre, medan längden för nya Maxi är 485,3 centimeter, vilket är 1,7 centimeter kortare. Vad som däremot är större är bredden på sidodörren på nya Maxi. Öppningen är nu 84,6 centimeter mot tidigare 70,1, vilket innebär att man kan lasta en europapall från sidan. Bredden mellan hjulhusen har ökat till 123 cm vilket betyder att man kan pressa in två pallar med millimeterprecision. Men, bakdörrarna låser fortfarande inte när de öppnas i 180 grader. Bakaxeln är ny. Den är stel med panhardstag, dubbla länkarmar, snedställda hydrauliska stötdämpare och skruvfj ädrar. Bakaxeln är också förberedd för fyrhjulsdrift . Framvagnen är liksom tidigare av McPherson-typ men modifi erad med en mer direkt styrning med två och ett halvt rattvarv mot tidigare tre. Dieselmotorerna är inte nyare än att de har samma cylindervolym och eff ekter som tidigare. Alltså tre dieslar på 1 968 cm3 vilka lämnar 55 kW/75 hk, 75 kW/102 hk och 90 kW/122 hk. Versionen på 110 kW/150 hk fi nns inte längre med i programmet. Till ett lägre utsläpp av kväveoxider bidrar att AdBlue-tekniken är dubblerad. Bensinmotorerna är nu reducerade till ett alternativ. En 1,5-liters turbo som lämnar 84 kW/114 hk. Konverterad till gasdrift lämnar den 96 kW/130 hk. En orsak till att nya Caddy går snålare är förbättrad aerodynamik. CV-värdet är 0,30 medan det var 0,33 före generation fyra. Elmotorn i dagens Caddy blir kortvarig. Nya Caddy kommer inte att förses med eldrift eft ersom man 2022 presenterar den nya eldrivna transportbilen VW Buzz. Däremot lär man planera för en laddhybridversion av den nya Caddyn. Växellådan till samtliga modeller är sexstegad manuell men den sjustegade DSGautomatlådan går att få i kombination med 122-hästarsdiesel och bensinmotorn. Däremot inte till den fyrhjulsdrivna 4Motion-versionen vilken enbart kommer med dieseln på 90 kW/122 hk och sexväxlad manuell låda. Produktionsstart under våren 2021. De tre dieslarna har samma cylindervolym och eff ekter som tidigare men har uppdaterats. Bland annat med dubbeldosering (bilden) av AdBlue-tekniken för lägre kväveoxidutsläpp. 26 Nya Caddy har en helt ny kaross där formgivarna lyckats behålla bilens grundutseende. De nya led-strålkastarna och led-bakljusen ger inte bara bilen ett nytt utseende. Strålkastarna har också nya funktioner som att ljusbilden påverkas av hastighet BYGGAREN 8 2020