Slutrapport Projekt Lugna rummet 1
Projekt Lugna rummet 2011–2014 • Något av det vik
tigaste är att ledningen på avdelningen, till exempel chefsjuksköterskan och överläkaren regelbundet efterfrågar resultat och effekter och tydliggör för personal från alla yrkeskategorier hur rummet ska användas för bästa nytta för patienterna. • Det är positivt om det regelbundet sätts upp statistik på hur mycket rummet använts och hur patienterna har skattat till exempel sitt välbefinnande när de använt det eller annan form av visuell feedback. • Det är viktigt att hela tiden se till att rummet är rent och fräscht och att försvunna eller trasiga saker byts ut så fort som möjligt. Det är viktigt att rummet inte blir stående en längre period utan full funktionalitet. Under hela projekttiden har det varit mycket ovanligt med stölder eller att saker på annat sätt kommit bort. Det har inte före kommit någon form av vandalisering och slitaget har under omständigheterna varit begränsat. • Det bör finnas relativt täta och regelbundna forum där personal får berätta om patienters vistelser i rummet som de särskilt tagit intryck av och även om det uppstått problem eller förbättringsidéer kring rummet. Detta omfattar även nattpersonalen som har en viktig roll i driften av rummet. Implementeringsstrategi Den implementeringsstrategi som använts i projektet har huvudsakligen utgått från att betona implementering som en social process. Det har varit utgångspunkten dels i projektets grupp för ”särskilt ansvariga” som utsetts av avdelningarnas chefsjuksköterskor, och dels i avdelningarnas tvärprofessionella personalgrupp där de särskilt ansvariga arbetat med kollegial kunskapsförmedling, uppmuntran och feedback. Förankring i klinikledningarna I samband med projektets uppstart genomförde projektledaren ett möte med varje kliniklednings grupp för att tydliggöra ansvarsfrågan, beräknad processgång, innehåll samt resursbehov. Informa tion gavs att det under de första åren skulle utgå ett ”uppmuntringsbidrag” till deltagande avdelningar på motsvarande 20 procent av en schabloniserad skötarlön, och att detta bidrag skulle gå till stimulerande satsningar för personalen kopplat till deras engagemang i projektet. Samtliga klinik ledningar har varit positiva och stöttande under hela projekttiden. Gruppmöten När projektet startade genomfördes täta möten mellan projektledaren och de särskilt ansvariga på de första fyra avdelningarna. Under dessa möten blev alla delaktiga i att utarbeta och utvärdera förslag på rutiner och dokument. Även namnet ”Lugna rummet” etablerades under ett sådant möte efter ett förslag från BUP. Under projektets fortskridande har ett seminarium per termin genomförts med samtliga särskilt ansvariga. Deltagarna har då fått information från projektledaren, kunnat utbyta tips och erfarenheter och fått lyssna på föreläsningar om människans sinnen och perception. Förutom att deltagarna ofta berättat om positiva erfarenheter och anekdoter ingick på varje möte att ta upp om det uppstått problem eller om man gjort några negativa erfarenheter. Särskilt efterfrågades av projektledaren om någon händelse inträffat där patienter på något sätt farit illa. 14 14