Slutrapport Projekt Lugna rummet 1
Projekt Lugna rummet 2011–2014 Personalen Hela im
plementeringsprocessen har varit beroende av den engagerade och drivna personal och ledning vi mött i projektet. Personalens upplevelser och erfarenheter av att starta upp och arbeta med Lugna rummet har samlats in både från de särskilt ansvariga på deltagande avdelningar och från personalgrupperna. Detta har gjorts genom att de särskilt ansvariga har fått skriva ner sina erfarenheter i fri text och i enkätform under olika skeden i projektet samt genom en enkät som skickades ut till alla medarbetare på avdelningarna. Erfarenheter av uppstart och första årets drift I slutet av 2012 ombads de särskilt ansvariga på de fyra första avdelningarna att med egna ord beskriva sina och kollegors erfarenheter av att delta i projektet. De uppmuntrades att detaljerat beskriva sin ”resa” under det första året och dela med sig av både positiva och negativa erfarenheter. Avdelning 25, allmänpsykiatri ”Vår resa började i oktober 2011 med det första mötet och information om Lugna rummet (LR). Spännande, prevention, vi tänker på våra patienter med ångest. Därefter börjar det praktiska planerandet ta över. I december månad skriver vi listor på saker som ska göras, att inhandlas, frågor kring detaljer samt planerar in utbildningsdagar för all personal. I januari kommer tapeten i rummet upp och både personal och patienter är nyfikna på: vad är det för rum? vad händer där inne? Vi fortsätter att lyssna på musiken, testdoftar, planerar för rummet i detalj, märker upp hyllor etcetera. Vi lägger ner mycket tid på att personal utbildningen ska bli ”heltäckande” med bakgrund och syfte med rummet samt skötsel i detalj. Vi kände också att det behövde vara så enkelt och lätthanterligt som möjligt, varför vi valde att ha ett låst skåp utanför rummet, med allt material i, så att man inte ska behöva springa runt till flera olika förvaringsställen på avdelningen. Vi planerade in information samt användande av rummet som en del i den primärgruppsstruktur vi har på avdelningen. En primärgrupp består av två till tre sjuksköterskor och två till tre mentalskötare. Dessa personer har hand om hela omvårdnadsprocessen med patienten, från inskrivning till utskrivning. Primärgruppen visar och hjälper patienten i rummet och patienten vänder sig till sin grupp för att boka rummet. Det skulle även kännas att detta var en förmån vi fick att få testa detta och att vi fick ytterligare ett red skap att använda vid omvårdnad av patienterna. Så i slutet av januari 2012 höll vi sex utbildningstillfällen under en vecka, för dag och nattpersonal i mindre grupper om ca fem personer. Personal var intresserade, positiva och ”vill sätta igång nu”. Ett problem var dock att vi ännu inte fått alla delar i rummet klart till utbildningarna, så vi kunde inte visa, personal kunde inte prova alla delar, men vi tyckte nog att det fungerade ganska bra ändå. Den 15 februari 2012 öppnade vi då äntligen Lugna rummet. Många av patienterna var nyfikna då de hört talas om rummet av personal. Här lade vi fokus på att ta varje patient som var inneliggande så att de fick en egen ”privat” visning och information kring LR. Inom tre dagar fick alla patienter en introduktion. Reaktionen var positiv då patienterna fick möjlighet att prova på ”vårt” rum. Någon bokade in sig direkt efter att de fått prova på. Sen var det rätt häftigt att se och höra hur patienterna själva pratade om rummet. Första veckorna hade vi ganska mycket besök i rummet, som sedan följdes av en liten ”dipp”. Vi hade många patienter som var i ”utskrivningsfas” då, mådde bättre och provade på att vara utanför avdelningen både dag- och natt. Vi gav nog inte heller de nya patienter som kom samma privata ”premiärvisningar” av rummet. Det var nog flera faktorer som spelade in. Det gäller att kunna gå från ”nytt och spännande” till en naturlig del av omvårdnadsarbetet. När det är flera patienter som 28 28