Nollelva 1
NOTIS GLÖGG & AKVAVIT TILL JUL Plura serverar ege
n Ingen i Sverige har väl kunnat missa Pluras stora passion för mat och dryck. Att han vet hur julmaten ska tillagas vet vi redan genom böcker och tv-program, men julen 2017 tar han ytterligare ett steg och presenterar sina egna juldrycker. Från den 1 november finns både Torpets glögg och Torpets akvavit att beställa på Systembolaget. Det är inte bara innehållet som bär Pluras personliga signum. På flaskorna syns nämligen det torp som har en alldeles särskild plats i hans hjärta. - Jag har alltid trivts på landet och det är även där jag helst skriver mina låtar. Torpet är dessutom en perfekt plats att fira en traditionsenlig jul på. Det blir förstås extra festligt att även kunna servera egen snaps och glögg, säger han. När det var dags att ta fram glöggen hade Plura ett grundkrav - den fick inte vara för söt. - Jag gillar stark glögg och ville ha en något lägre sockerhalt. Farsan brukade göra egen och den var alltid ganska stark. Jag valde att lägga Torpets Glögg på 15 %. Torpets akvavit beskriver Plura som en traditionell snaps som alla kan gilla. Med en perfekt balans mellan kummin, anis, fänkål, citrus och i munnen även en behaglig bitterhet är den det självklara tillbehöret till ett dignande julbord. (KA) Samarbetar med Icehotel i Jukkasjärvi Lärare och elever från bygg- och anläggningsprogrammet, årskurs tre, på Ebersteinska gymnasiet i Norrköping deltar i uppbyggandet av årets version av det internationellt omtalade ishotellet i Jukkasjärvi. - Syftet är att genom gränsöverskridande samarbete vidga elevernas vyer. De får jobba tillsammans med personer med olika arbetsuppgifter, testa nya material och komma i kontakt med annorlunda sätt att bygga, säger Jonas Anderstedt, bygglärare på Ebersteinska gymnasiet, som ska vara med under hela byggprocessen. Byggteamet från Ebersteinska ska vara i Jukkasjärvi under veckorna 48-51 och kommer delta i uppbyggnaden av hotellets stommar, väggar och olika rum. - Det här är en unik möjlighet för oss på bygg- och anläggningsprogrammet. Den ger våra elever tillfälle att på plats lära sig tekniken för hantera snö och is som byggmaterial, säger Kriztina Lövgren, rektor för bygg- och anläggningsprogrammet. Följ elevernas arbete på Ebersteinska gymnasiets Facebook och hemsida. (KA) Joachim och Filip vid en tidigare prisutdelning VITA HÄSTEN I ORANGE - ETT STÄLLNINGSTAGANDE MOT KVINNOVÅLD Fredagen den 29 november spelar Vita Hästen hemmamatch mot IK Pantern från Malmö och man kommer inte göra det i den ordinarie hemmatröjan - utan istället spelar man i orangea dressar. Även Himmelstalundshallen kommer att kläs i samma färg så långt det är möjligt och man uppmanar supportrarna att göra detsamma. Anledningen är att Vita Hästen som ishockeyklubb ställer sig bakom FN:s internationella dag för avskaffande av våld mot kvinnor, och kampanjen ”Say No United - Orange The World” som initierats av FN:s generalsekreterare Ban-Ki Moon och där den 25 november utgör höjdpunkten för kampanjen. De orangea tröjorna som Vita Hästens spelare bär i matchen mot IK Pantern kommer efteråt att auktioneras ut till förmån för UN Women nationell kommitté Sverige, som klubben också inlett ett nytt samarbete med. Många städer runt om i världen kommer också uppmärksamma ”Say No United - Orange The World” och till exempel belysa sina fasader i orange för att visa sitt ställningstagande mot våld mot kvinnor och flickor. I Norrköping är det inte bara Vita Hästen som blir orangea, utan bland annat stadens vattenfall kommer lysas upp. (KA) UTSÅGS TILL ÅRETS UNGA FÖRETAGARE 2017 Joachim Lindström och Filip Ummer, grundare av Ideal of Sweden med huvudkontor i Norrköping, utsågs till Årets Unga Företagare 2017 under galan ”Årets Företagare i Sverige” som gick av stapeln i Stockholms stadshus den 13 oktober. Utmärkelsen ges till företagare under 30 år som är förebilder för andra, driver ett framgångsrikt företag och som under året utfört en prestation utöver det vanliga. Joachim och Filip har skapat en e-handel för snyggt designade mobilskal, fodral och mobilplånböcker som kombinerar mode med funktion. Ideal of Sweden har växt kraftigt de senaste åren med en global expansion och omsätter nu över 150 miljoner kronor. Juryns motivering löd som följer: ”Årets Unga Företagare i Sverige 2017 uppvisar en sanslös tillväxt som de flesta bara kan drömma om. Med sin uthållighet och innovativa marknadsföringsmetoder har vinnaren skapat en svensk exportsuccé och kommande miljardbolag. De är den ideala förebilden för en ny generation företagare.” (KA) 30 NOLLELVA