Kanalen 1
2 debatt & insändare veckans debatt tipsa Redakti
onen Hur saker hamnar på ett ställe Ibland har jag undrat över hur vissa saker har hamnat på ett ställe som till exempel en tappad sko på vägen. Märkte inte personen när skon åkte av foten på promenaden eller joggingturen? Fast vid närmare eftertanke har den nog snarare har ramlat ur en väska eller gymnastikpåse. Skor är nog ändå lätta att tappa. Jag minns ett tv-reportage som några av mina studiekamrater på journalistutbildningen gjorde. Det handlade om sopor och de besökte en stor soptipp. Egentligen har jag glömt bort den exakta frågeställningen i reportaget. Men jag kommer ihåg den sista frågan i inslaget som gick till personen som jobbade där. Vad är det konstigaste du har hittat här på soptippen? ”Vem sjutton har haft med sig en fiskpinne till tandläkaren?” Svar: En uppstoppad ko. Fortfarande minns jag hur jag undrade vilka vägar den där uppstoppade kon hade tagit, innan den till slut hamnade där på soptippen. Var det en privatperson, och i så fall, av vilken anledning har man en uppstoppad ko hemma? Eller kommer den från ett museum eller en lantbruksskola? I fantasin kan svaret vara lite vad som helst. För någon vecka sedan ramlade minstingen och fick en rejäl fläskläpp samt en lös tand. Vi satt hemma en stund i väntan på att komma till tandläkaren och jag tänkte att jag skulle hitta något kallt att hålla mot läppen så länge. Jag grävde runt i frysen bland bär, grönsaker och stekar i hopp om att hitta några isbitar eller dylikt. Men icke. Enligt devisen; man tager vad man haver, grunnade jag ett varv till och kom fram till att fiskpinnarna var av lämplig storlek. Så jag tog en och rullade in i hushållspapper. Minstingen tyckte det var skönt med kylan mot läppen och fiskpinnen fick därför åka med hela vägen till tandläkaren. Väl på plats hade fiskpinnen börjat mjukna och förlorat den mest kylande effekten. Därför kilade vi in på toaletten och la fiskpinnen i sopkorgen och tog istället lite papper blött med iskallt vatten. Efter avslutat besök åkte vi hem. Tanden hade klarat sig bra och läppen var hälften så stor redan dagen efter. Inget mer med det. Någon dag senare kom jag att tänka på den där fiskpinnen. Tänk om någon såg den där i papperskorgen på mottagningen. Vem sjutton har haft med sig en fiskpinne till tandläkaren? Det hade jag förmodligen undrat själv och frågan är om jag hade lyckats knäcka svaret: kyla för fläskläpp. Tanken kom tillbaka till den där uppstoppade kon. Kanske fanns det en ”vardaglig” förklaring till den också? Och jag undrar fortfarande vad det kan vara. www.akersbergakanalen.se redaktionen@fixmedia.se 08-540 883 00 Skicka oss din insändare. Max 1500 tecken. Vi förbehåller oss rätten att välja ut lämpligt material och att korta texter. Åkersberga kanalen nr 46 • vecka 46 • tisdag 11 november • 2014 För en kort stund ljusnade det och en svanfamilj visade upp sig på morgonen 7/11 vid Badholmen i Österåker. Foto: AgnetA strAndäng Lyssna på resenärerna, SL! Öppet brev angående indragningar på 624/624C och 628C Hur tänker ni på SL med att dra in turer på 624/624C och 628C? Jag åker varannan vecka med 628C 6:02 (första turen), den är så gott som alltid fullsatt. Jag åker samma veckor med första 624 från Danderyd (14:35), och denna buss blir oftast fullsatt då skolungdomarna som slutar skolan vid denna tid kliver på vid Roslags Näsby. Varför tänker ni aldrig på de som arbetar andra tider än kontorstider? Det bor många i Åkersberga som arbetar andra tider. Många boende i kommunen arbetar utanför kontorstid, eller slutar runt 19 – och nu ska ni ta bort turerna på C-bussarna mellan 18 och 19? SL skriver: Fler avgångar sätts in på de linjer i länet som har hög belastning. Satsningen på en utökning av sittplatser för att nå planeringsmålsättningen att inga resenärer ska behöva stå på motorvägsbussar inleddes 2008. Arriva åker ofta med korta bussar och det är ofta man får stå in till Roslags Näsby, så det där om att minska trängseln i fordonen stämmer inte, ej heller om att inte stå i de bussar som går på motorvägen. Ni säger att ni ska sätta in fler avgångar med hög belastning – inte i Åkersberga, där tas det bort turer istället. Många har inte möjlighet att ta Roslagsbanan eller att anpassa sina arbetstider till kollektivtrafiken. Lyssna på vad resenärerna säger, det är de som åker bussarna varje dag. Det är stående passagerare, försenade bussar, trasiga bussar, inställda turer, tidtabeller som är för snävt satta, anslutningar som inte fungerar. Nej, sätt in längre bussar, tätare turer och längre på dygnet istället. Ni försämrar kollektivtrafiken Österåker, inte förbättrar den! i Susanne Carlsson Österåkers Kyrka. Foto: susAnne vivenius Kräver att hyresvärd tar skitlukt på allvar Krönika Charlotta Lambertz redaktionen@fixmedia.se Tipstelefon: 08-540 883 00 ÅKERSBERGA KANALEN akersbergakanalen.se Jag heter Umberto Rosales och bor sedan i maj 2012 på sjunde våningen på Norrgårdsvägen. Redan från början klagade jag hos hyresvärden att det förekom avvikelse genom luftventilation, men jag pressade dem inte då jag hade precis fått lägenheten. Just nu är Hyresgästföreningen och Miljö- och hälsoskyddsinspektör inkopplade, men de säger att jag måste bevisa att det förekommer avföringslukt i lägenheten. Hur ska jag kunna bevisa detta? De har varit här tre gånger men när de kommer har lukten redan försvunnit. Hur ska jag kunna lösa det här problemet? Först är det oregelbundna tider, t ex kl 05.00 på morgonen etc etc... Jag är inte intresserad av att Armada ska kompensera mig, jag vill att de ska erbjuda mig ett liknande objekt där jag kan sova i lugn och Verkställande direktör: Stefan Söderberg ansVarig utgiVare: Stefan Söderberg - stefan.soderberg@fixmedia.se redaktör: Charlotta Lambertz - charlotta.lambertz@fixmedia.se Insändare & Tips: redaktionen@fixmedia.se 08-540 883 00 • www.akersbergakanalen.se Försäljning: Marie-Anne Borgenengh - marie-anne.borgenengh@fixmedia.se • Katarina Persson - katarina.persson@fixmedia.se text-annonsmaterial: Företag: annonser@fixmedia.se • Privatpersoner: privat@fixmedia.se • www.akersbergakanalen.se produktion: Jannica Sundkvist - jannica.sundkvist@fixmedia.se • Lena Emmoth - lena.emmoth@fixmedia.se tryckeri: MittMedia Print AB 2014 tryckupplaga: 21.600 ex distribution: Posten - 21.300 ex • Utdelas till samtliga hushåll i Österåker och Vaxholm Alla rättigheter förbehålls Fix Media AB. Särtryck eller vidaretryck får ej ske utan Fix Medias medgivande. För insänt material ansvaras ej. ro. Det är en fin lägenhet på 61 kvm med stor balkong, men vad hjälper detta om inte man kan sova p g a besvärande lukt. Tänk hur man reagerar på grund av starka parfymer eller svett! Tänk hur det är medan du sover och det inträffar att du andas avföringslukt mitt i natten!! Snälla, snälla, snälla hjälp mig. M V H Umberto Rosales Lokaltidningen Kanalen ges ut varje vecka av: Sågvägen 19,184 40 Åkersberga Telefon: 08-540 883 00 • www.fixmedia.se l Tack för en vacker och fridfull Allhelgona helg i Österåkers kyrka med ljus, stämningsfull musik och fika. Jasmine Hörman näcKroSen