Läs- och litteraturfrämjande, Bidrag och utvecklin
g 1
STÖDDA LÄS- OCH LITTERATURFRÄMJANDE PROJEKT – ETT
URVAL Vare sig det handlar om att på olika sätt stimulera och upprätta enskilda möten mellan läsare och text eller om scenframträdanden och oförutsägbara möten mellan bland annat författare, läsare, bibliotekarier – att stödja producenter av läs- och litteraturfrämjande verksamhet är en förutsättning för att många av aktörerna ska kunna driva sin verksamhet. I många fall finns det inte resurser att genomföra dessa satsningar, till exempel för att de ligger utanför projektägarnas ordinarie verksamhet. Eller på grund av att satsningarna förutsätter externa finansiärer då det av en eller annan anledning inte går att ta ut deltagaravgifter. Det är i dessa sammanhang som främjande bidragsgivning fyller sin funktion. Som framgår i avsnitten som behandlar ekonomisk statistik har finansiellt stöd till litteratur och läsfrämjande i flera fall varit avgörande för om ett projekt ska kunna äga rum eller inte. Nedan följer ett urval projekt som Kulturrådet delfinansierat, vid sidan av stöd från andra finansiärer. Bidrag har bland annat fördelats till att: • etablera läsfrämjande sammanhang Projektet ”Give me five: barn, böcker, berättelser” är ett samarbetsprojekt mellan förskolor och bibliotek i Västerbottens kommun. Det syftar dels till att fördjupa relationen mellan förskolor och bibliotek, dels till att utifrån barnen själva utforska bilderboken som konstnärligt medium, inte minst genom kreativt medskapande aktiviteter som pedagogisk metod. Projektet har genomförts med stöd från medverkande kommuner, Länsbiblioteket i Västerbotten, Region Västerbotten och Kulturrådet. • utarbeta nya metoder för det läsfrämjande arbetet En omfattande inventering av läsfrämjande metoder hos folkbiblioteken i Sveriges sex södra län har genomförts och sammanställts i en rapport av forskaren Catarina Schmidt, som bland annat fungerar som intern kompetensutveckling och vidareutveckling av den läsfrämjande verksamheten. Detta regionala projekt har tilldelats medel inom stöd till läs- och litteraturfrämjande insatser då det har en nationell bäring samt är metodutvecklande. • etablera samarbeten inom idrott och läsning Inom idrotten finns långtgående strategier för att motivera utövarna, vilket är egenskaper som på olika sätt kan föras över i litteratursammanhang för att motivera läsare. Det görs inom Kulturrådets satsning på idrott och läsande. I exempelvis Motala finns satsningen ”Motala läser idrott” – en vidareutveckling av satsningen ”Motala läser” – där unga idrottare fungerar som läsambassadörer. Under 2014 fick Kulturrådet i uppdrag av regeringen att i samverkan med region-, läns- och folkbibliotek arbeta för att litteratur tillgängliggörs för idrottande pojkar och flickor, i samråd med Riksidrottsförbundet. Satsningen har inte minst positiva effekter på genusområdet, och beskrivs närmare i avsnittet om jämställdhet. • digitalt läsfrämjande Stöd har fördelats till ”Bokcirklar.se”, en väletablerad samlingsplats för interaktiva boksamtal, samt till tjänsten ”Barnens bibliotek”, en boktipsarsajt för barn som drivs av Kultur i Väst. Senast har Kulturrådet fördelat medel till projektet ”Barnens boktipsare”, som ska utvecklas till en nationell boktipsartjänst knuten till folkbiblioteken. • vidga litteraturens offentliga rum Kulturrådet har delfinansierat projektet ”Små fria bibliotek” i Örebro, som är en svensk version av den amerikanska ”Little Free Libraries”-rörelsen, där små hemmabyggda bokholkar placeras ut i bostadsområden och fylls med böcker som allmänheten bjuds in att dela med sig av och byta, med syfte att öka intresset för böcker och läsning. Örebroprojektet använder sig dessutom av de titlar som fördelas ut till landets huvudbibliotek genom Kulturrådets distributionsstöd av litteraturstödda titlar. En besläktad satsning som också erhållit stöd av Kulturrådet är tvättstugebiblioteket i Smedjebacken. I ett samarbete mellan studieförbundet ABF, Hyresgästföreningen och länsbiblioteket skapades ett bibliotek i anslutning till en tvättstuga i ett hyreshus med intentionen att på ett förutsättningslöst sätt kunna erbjuda vuxna och barn bokombudsutbildning, författarbesök samt böcker. • tillgängliggöra litteratur på andra språk Tidskriften 10TAL har genomfört ett flertal integrationsprojekt i workshopform med litterära förtecken, som särskilt vänder sig till barn och unga i förortsmiljöer. Ett annat exempel är den interkulturella satsningen ”Molnskugga” i Umeå, som befinner sig 11