Läs- och litteraturfrämjande, Bidrag och utvecklin
g 1
pen vuxna nästan helt. Biblioteken såväl som fria
kulturaktörer i samverkan med folkbildning och berörda samhällsinstanser kan förändra det. Läsning för läsningens skull Det kan handla om att öka datorvanan för äldre, ändra ungdomars uppförande eller helt enkelt syfta till att skapa trivsel – åtskilliga läsfrämjande projekt använder sig av litteraturen och läsningen som ett instrument för att uppnå ett specifikt mål. Litteratur och läsning har en lärande funktion, alstrar kunskap och reflektion. De är och ska vara grundläggande pedagogiska redskap i undervisning och andra lärande och utvecklande sammanhang. Kulturrådets erfarenhet visar dock att en nyttoorienterad syn på litteraturen i vissa fall kan hämma läsupplevelsen. Ovana läsare behöver ges möjlighet att möta en litterär text fri från omgivande krav och förväntningar för att till fullo kunna greppa dess fulla potential och läsandets förtjänster. Det finns därför goda skäl att projekt som på ett eller annat sätt utgår från litteratur och läsning för dess egen skull, som sätter själva läsakten i centrum, tas i beaktande i bidragsgivningen. 16