Läs- och litteraturfrämjande, Bidrag och utvecklin
g 1
HANTERING AV BIDRAGSANSÖKNINGAR Bidragsgivning är
ett viktigt verktyg för att driva konstnärligt och kulturpolitiskt värdefull utveckling. I det följande redogörs för hur Kulturrådet hanterat läs- och litteraturfrämjande ansökningar rent praktiskt, där även bedömningsgrunder, relevant statistik, prioriteringar, redovisningspraxis och andra relevanta parametrar i bidragsprocessen framgår. Kommunikation En förutsättning för bidragsgivning är uppdaterad kunskap, överblick samt kontinuerlig bevakning av konstområdet. Ett led i det arbetet för Kulturrådets del är att regelbundet bevaka och medverka vid biblioteksrelaterade och läsfrämjande konferenser. Kulturrådet besöker även litterära evenemang runt om i landet, som ett led i det bidragsuppföljande arbetet, för omvärldsbevakningens skull samt i syfte att få en fördjupad bild av det svenska litterära evenemangsklimatet. En förutsättning för att denna del av Kulturrådets omvärldsbevakning ska bli lyckad är förstås att den speglar evenemangsklimatet i hela landet och inte enbart storstadsregionerna med omnejd. Men att uppnå en balanserad geografisk spridning i omvärldsbevakningen ska ändå betraktas som ett utvecklingsområde i myndighetens arbete. Ytterligare grundläggande kommunikativa insatser rörande bidragsgivningen är att informera sökande om tillgängliga stödformer på mässor, i annonser, i nyhetsbrev, på myndighetens hemsida samt genom riktade mejlutskick. Projekt, ordinarie verksamhet och resurssättning En stor andel av de bidrag till litteratur och läsande som Kulturrådet fördelar utgörs av projektstöd. Med projekt avses ett processarbete med en start och ett slut, där arbetet utförs för att specifika resultat, syften och mål ska kunna uppnås och fullföljas. Om den sökande parten bedriver löpande verksamhet, vilket är fallen för exempelvis biblioteken, beaktas ofta vilken betydelse och vilka effekter projektet kan ha för den ordinarie kärnverksamheten. Kulturrådet undersöker även vilka möjligheter som finns att integrera projektet i kärnverksamheten, om sådana planer finns, samt förtjänsterna därav. Det är angeläget att det framgår av ansökan vilka resurser som är tänkta att avsättas för det specifika projektet, inte minst då löpande verksamhet bedrivs vid sidan av projektet, för att en fullständig bedömning av genomförbarheten ska kunna göras. Inte sällan är det otydligt i ansökningarna vilka resurser som hör till den sökande organisationens 17 ordinarie verksamhet respektive till projektet, vilket kan bero på en oklar projektplanering och därmed en ofärdig bild över hur projektet ska genomföras och varför. Ytterligare ett skäl till en oklar resursfördelning i ansökningar är att gränsdragningen mellan projekt och ordinarie verksamhet inte alltid är knivskarp inom biblioteksområdet. Läsfrämjande ingår i folkbibliotekens kärnverksamhet enligt 7 § i bibliotekslagen och bör således betraktas som en ordinarie sådan. Samtidigt är det i många fall kostsamt att bedriva läsfrämjande verksamhet, och projektformen blir då en möjlighet att anordna ambitiösa satsningar inom området eftersom projektmedel kan sökas för att genomföra dem.