Läs- och litteraturfrämjande, Bidrag och utvecklin
g 1
Som framgår i handlingsprogrammet för läsfrämjand
e finns ett ökat fokus på de yngsta barnen. Vanligen har mer än 50 procent av de satsningar som årligen beviljats stöd innehållit inslag som helt eller delvis riktar sig till barn och unga, visar uppföljningen av läsfrämjandestödet över 2012 års redovisade bidrag. En anledning till den höga siffran för deltagande av barn och unga är att uppläsningsmediet är ett lättillgängligt och flexibelt pedagogiskt verktyg för att sprida kunskap och kännedom om litteraturen som tilltalar målgruppen. Det är dessutom en framställningsform som möjliggör aktivt publikdeltagande och andra kreativa uttryck. Bedömningsgrunder, regionalt utvecklingsbidrag Bidrag ges till strategiska utvecklingsinsatser av nationellt intresse. Med nationell betydelse avses projekt som har effekter som sträcker sig utöver den regionala betydelsen av projektet. Det kan till exempel vara projekt som är metodutvecklande eller projekt som kan utveckla den nationella infrastrukturen inom kulturområdet. Projekt som avser utveckling inom ramen för ordinarie uppdrag prioriteras inte. Vid fördelningen av utvecklingsbidrag beaktar Kulturrådet de nationella kulturpolitiska målen som rör kvalitet, konstnärlig förnyelse och tillgänglighet till kulturutbudet. 19