Läs- och litteraturfrämjande, Bidrag och utvecklin
g 1
INLEDNING Ett av huvuduppdragen inom läs- och lit
teraturfrämjande är att motverka den tydliga tendensen till minskat läsintresse, inte minst bland barn och unga. Det är ett av skälen till att Kulturrådet har fått i uppdrag av regeringen att ta initiativ till, samordna och följa upp läsfrämjande insatser av nationellt intresse. Kulturrådet har genom åren bedrivit läs- och litteraturfrämjande genom att stötta åtskilliga stora som små satsningar som på olika sätt bidrar till en aktiv läskultur, spridning av litteratur och gynnar litteraturen som konstform. Kulturrådet har ett behov av att skapa en överblick över hur arbetet hittills bedrivits inom berörda stödformer – vad har stöttats och prioriterats? Vilka arbetssätt och rutiner har tillämpats av myndigheten? Var finns en utvecklingspotential och förbättringsområden? Huvudambitionen med föreliggande rapport är att besvara dessa frågor, för att på så sätt synliggöra vilka möjligheter som finns att bedriva läs- och litteraturfrämjande, utifrån såväl nationella, regionala som lokala perspektiv. Rapporten innehåller genomgång och analys av Kulturrådets bidragshantering som berör läs- och litteraturfrämjande insatser inom olika stödformer. Den innehåller exempel på stödda projekt, ansökningsprocessen, statistik och andra relevanta aspekter på bidragsgivningen. Resonemang om genomförda och redovisade projekt och statistiska uppgifter är hämtade från perioden 2011–2014 medan diskussion och analys av bidragshantering, prioriteringar och problemområden i huvudsak är förankrade i arbetssätt som tillämpas 2015. Med utgångspunkt i fördelningar av stöd, aktuella tendenser och forskning har Kulturrådet även identifierat en serie angelägna utvecklingsområden inom läs- och litteraturfrämjande i stort, som redovisas i ett eget avsnitt. 5