Nöjesnytt Jönköping 1
När man av en eller annan anledning måste stanna
hemma och inte kan, eller orkar, göra något annat än att ligga i soffan så måste man ha lite förströelse för att inte gå under av leda. Nöjesnytt har därför listat några av de bästa tv-serierna och filmerna just nu. frossa i film & serier TV-SERIER THE RESPONDER (SVT PLAY) Martin Freeman blev en personlig favorit redan i originalversionen av The office, men han har sannerligen pendlat mellan högt och lågt sedan dess. Lyckligtvis är han fullkomligt briljant i The Responder, den kanske tuffaste roll han gett sig på. Serien kretsar kring kriminalkommissarien Chris (Freeman), som desperat hålla ihop sitt liv som både polis och familjefar. Chris blir anklagad för korruption och får dessutom en rookie, Rachel, på halsen. Tillsammans måste de finna ett sätt att samarbeta för att bokstavligt talat överleva på Londons tuffa gator. The Responder är faktiskt något så ovanligt som en originell krimserie, mycket tack vare Chris komplicerade karaktär och Freemans enastående tolkning. Rekommenderas varmt. STRANGER THINGS (SÄSONG 4) (VIAPLAY) Någonstans in i andra säsongen tappade jag intresset för ungdomarna i Hawkins och deras hopplösa kamp mot diverse monster. Men tack vare att sonen nu är gammal nog att titta på serien och dessutom ville se den från början gav jag den ett nytt försök. Det är jag tacksam för. Få serier lyckas hålla stilen så väl som Stranger Things, och då menar jag över hela linjen: estetik, story, skådespeleri och spänning. Säsong fyra är dessutom den överlägset bästa hittills, med en intrig som håller en på tårna in i det sista. Och detta trots att det känns både ovanligt och lite sorgligt att de facto se ungdomarna växa upp. THE STAIRCASE (HBO MAX) Dokumentärklassikern The Staircase (finns på Netflix) är obligatorisk true crime-tittning. Berättelsen om Michael Peterson och hans hustrus tragiska död är reality när den är som bäst, det vill säga när den övertfäffar verkligheten. Det var väl bara en tidsfråga innan det skulle bli en dramaserie av det och även om jag var skeptisk till en början var jag snart fast. Colin Firth är mycket övertygande som Michael Peterson – en komplex personlighet som man aldrig riktigt vet om man ska älska eller hata – och persongalleriet i stort är så bra att man undrar om de personerna verkligen finns på riktigt. Även om man känner till historien sedan tidigare sitter man med hjärtat i halsgropen och blir hela tiden överraskad över de osannolika vändingarna. 54 | nöjesnytt BLACKBIRD (APPLE TV+) Det är lika bra att säga det direkt: jag har inte sett Blackbird. Vid pressläggning hade Apple TV+ nya crimeserie inte haft premiär, men om den är dålig – jag skulle säga att risken är 0 – får ni väl stämma mig. Blackbird är inspirerad av den sanna berättelsen om Jimmy Keene, som när han inleder ett tioårigt fängelsestraff får ett otroligt erbjudande: om han kan locka fram ett erkännande från den misstänkte mördaren Larry Hall kommer han att bli från sitt straff. En utmaning, minsann, och är det inte upplagt för spänning så säg? Speciellt när rolllistan innehåller både Taron Egerton, Greg Kinnear och Ray Liotta (RIP). IRMA VEP (HBO MAX) Nu blir det meta så det förslår: Irma Vep är en remake, eller en metauppföljare, till en remake av en film. Nej, jag fattar inte heller. Men utgångspunkten är i alla fall den klassiska franska stumfilmsföljetongen Les Vampires, där en av rollfigurerna heter Irma Vep, som regissören Olivier Assayas gjorde en film om, som i sin tur handlade om en remake av Les Vampires. Håhåjaja. Kontentan är i vilket fall att Irma Vep är en sagolikt underhållande tv-serie, med vår egen superstjärna Alicia Vikander i titelrollen. Aningens rörigt, javisst, men en fröjd för alla sinnen är det. mellan Firth och Tucci. Se den, men ha näsdukarna inom räckhåll. THE LIE (PARAMOUNT+) Det är klart att vi måste ha med lite Peter Saarsgard även denna gång. The Lie är långt ifrån något mästerverk, men en habil thriller som ändå engagerar. Saarsgard spelar den flummige musikerpappan som ska skjutsa sin dotter och hennes kompis till ett balettläger, när kompisen försvinner och dottern erkänner att hon puttat kompisen från en bro. Saarsgard och ex-frun (Mireille Enos) kommer gemensamt fram till att skydda dottern genom att helt enkelt ljuga ihop en historia. Det går sådär. Som sagt, inget som skakar om världen, men väl värt en och en halv timme en regnig söndagskväll. FILMER SUPERNOVA (VIAPLAY) Colin Firth och Stanley Tucci spelar ett gammalt strävsamt och lyckligt par, där en av dem (Tucci) är på väg att insjukna i demens. Med två så erfarna och gedigna skådisar kan det, den tragiska storyn till trots inte gå fel. Och det gör det inte heller. Det är bitvis hissnande bra, oerhört gripande och sagolikt sorgligt. På sätt och vis är Supernova en syskonfilm till den lika fantastisk The Father med Anthony Hopkins, men jag föredrar faktiskt den förstnämnda, inte minst tack vare samspelet THE DESPERATE HOUR (iTUNES) Gänget bakom The Desperate Hour kunde knappast ana hur aktuell deras film skulle kännas när den släpptes. I ett större perspektiv är filmen en partsinlaga för striktare vapenkontroll (vilket blir tydligt inte minst i slutet), men i det lilla är det en spännande och gripande film om en skolskjutning. Greppet att låta den största delen av filmen kretsa kring hur Naomi Watts – som spelar en mamma vars barn befinner sig på skolan – försöka ta sig till skolan från sin joggingtur – känns uppfriskande, och Watts bär upp rollen med den äran. Inte lika omvälvande som Vi Måste Prata Om Kevin eller Elephant, men ändå en film som fyller sin funktion, både som thriller och som pamflett. TEXT: OLA KARLSSON