Advokaten 1
ett stort problem, liksom att brottmålsprocessen
effektiviseras allt mer. Ett annat problem, som riskerar att avskräcka framtida generationer jurister från att ta de så viktiga brottmålen och familjerättsuppdragen, är ersättningsnivåerna. Timkostnadsnormen och inte minst de fasta brottmålstaxorna är förstås bovar i dramat, liksom nivåerna i rättshjälpen och rättsskyddet. I förlängningen befarar flera tillfrågade att det kan bli svårt för människor att hitta en kompetent advokat, särskilt i vissa delar av landet. STARKT VARUMÄRKE BEHÖVER SÄLJAS Såväl familjerättsadvokater som affärsadvokater räknar med en ökande konkurrens från aktörer utanför advokatkåren under det nya decenniet. För familjerättarna handlar det främst om juristbyråer som redan i ADVOKATEN NR 1 • 2020 dag tar mycket av den enklare familjerättsjuridiken. På den affärsjuridiska sidan satsar revisionsbyråerna och nya juridiska rådgivare utan advokattitel på att ta upp tävlan med advokatbyråerna. En hög kompetens och etik är förstås grunden för att kunna hålla sin position. Men nästan alla intervjuade och avdelningar pekar också på vikten av marknadsföring. Allmänheten och näringslivet behöver i högre grad få veta vad som särskiljer advokater från andra konsulter och rådgivare, men också att det faktiskt kan löna sig att anlita en skicklig advokat. Det finns en bra grund för marknadsföringen, menar de flesta. Själva varumärket advokat står nämligen för mycket positivt i Sverige. Det kan dock finnas uppfattningar om att advokater alltid är dyrare än andra juridiska konsulter, en uppfattning som behöver bekämpas med information. ¶ Humanjuristerna: Samarbete och hög kvalitet grundstenar för framtiden – vänd! » 25 25 FOTO: ISTOCK