Advokaten 1
SÅ SKA ADVOKATERNA MÖTA KONKURRENSEN UNDER 2020-T
ALET Per Magnusson: l Följa och låta sig inspireras av andra, både inom och utom samfundet. l Bredda och tydliggöra erbjudandet, med projektledning, omvärldsanalyser och samordning, sådant som advokater är mycket väl lämpade för. l Vara nyfiken och omfamna förändringar för ett scenario där någon av de stora techaktörerna som finns i dag i Kina eller Silicon Valley, exempelvis Google, skulle ge sig in på marknaden. Än har inga sådana initiativ tagits, åtminstone inte helhjärtat, påpekar Jim. – Räddningen är kanske att juridiken inte ses som ett tillräckligt spännande område. Men det kommer att drivas på och komma initiativ, förutspår han, och tillägger att internationella advokatbyråer också kan komma att intressera sig mer för den svenska marknaden än i dag. Även Jan Dernestam pekar på de internationella advokatbyråerna som de allvarligaste konkurrenterna, åtminstone till de största svenska byråerna, som i stor utsträckning arbetar med komplexa ärenden med internationella kopplingar. Här är svensk rätt och svenska tvistelösningsinstitutioner viktiga konkurrensmedel. – Att fortsätta att få klienterna att göra affärer och skriva in tvistlösningsklausuler med svensk lag och svensk tvistlösning är absolut nummer ett. De engelska byråerna är fruktansvärt starka – de säljer en produkt, engelsk lag, som är väldigt, väldigt bra i kommersiella sammanhang, och de är skickliga på att sälja den. Vi har väldigt fina konkurrenter i Stockholm, men de största konkurrenterna sitter i London, säger Jan. För att svenska advokater ska kunna hävda sig mot de anglosaxiska byråerna behöver samfundets regler om intressekonflikter förändras, anser Jan Dernestam, som efterlyser nya regler om att samtycke från klienten ska kunna bota intressekonflikter. KAN VARA ETT HOT Den främsta konkurrensen kommer alltså från London, ADVOKATEN NR 1 • 2020 enligt Jan Dernestam. De stora revisionsbyråernas nysatsningar på juridisk rådgivning skrämmer honom däremot inte särskilt mycket. – De kommer att ta en del jobb från oss, men på sikt får vi se var de landar. Tittar vi på de närmaste åren, kommer de inte att vara ett hot mot oss. Det kommer absolut att komma nya aktörer som tar hand om den lite enklare bulkjuridiken men den typen av uppdrag arbetar vi sedan några år inte längre med, konstaterar Jan, och fortsätter: – Marknaden håller som bekant på att segmenteras och det kommer alltid att finnas utrymme för de i dag ledande byråerna att fortsätta arbeta med klienternas allra mest komplexa affärer och tvister. Ibland framställer media att det skulle finnas en konkurrens mellan mindre nischbyråer som hanterar mycket av klienternas bulkjuridik och de största ledande byråerna, men det är snarare så att vi kompletterar varandra. Jim Runsten är delvis av en annan mening. – Jag tror att det kommer att dyka upp jättemånga tjänsteaktörer som erbjuder tjänster som utgör delar av det vi gör redan i dag. Säkert kommer vi också att ha juristorganisationer som väljer att stå utanför samfundet, och revisionsbyråer som köper advokatbyråer. Allt detta är välkommet och driver på en nödvändig förändring, säger han. Även Per Magnusson höjer ett varningens finger för revisionsbyråerna. Samtidigt, menar han, borde advokaterna också kunna ta sig in på revisorernas marknad och i ökad utsträckning erbjuda tjänster som projektledning. ¶ Jim Runsten: – Hela tiden röra på oss! Omvärlden förändras ständigt vilket innebär att så snart man står still hamnar man ur fas. Synch är prestigelöst och testar hela tiden nya saker. Funkar det eller inte? Man får inte vara orolig och rädd för det. Vi behöver hela tiden röra oss och hänga med. Jan Dernestam: – Rekrytera de bästa juristerna och erbjuda dem en hållbar och stimulerande arbetsplats. Vi måste också ligga i världsframkant när det gäller digitalisering och automatisering. Det, tillsammans med att sälja in svensk lag och svensk tvistlösning, är de viktigaste bitarna. Så ser avdelningarna på framtiden – vänd! » 35 35 FOTO: ISTOCK