Advokaten 1
» – Advokatsamfundet skulle kunna sammanställa al
la disciplinavgöranden på det området och skicka ut till alla advokater för att lyfta frågan. Genom att skapa en diskussion om hur man ska hantera olika svåra frågeställningar kan samfundet förebygga misstag, säger Eva Bäckström. REGELÄNDRINGAR KRING ÄGANDE OCH LEDNING AV BYRÅN Advokatsamfundets vägledande regler om god advokatsed har en central roll i advokatens särställning i samhället. Här finns dock ett behov av vissa regeländringar, menar affärsadvokaterna. – Jag är en varm förespråkare av de etiska reglerna KÄLLOR l Botsford, Polly: 2020s is the decade of legal change, says Richard Susskind, www. legalcheek.com, 23 maj 2019. l Robert Half Legal: Future Law Office 2020, 2017. l The Law Society of England and Wales: Lawtech: a comparative analysis of legal technology in the UK and in other jurisdictions, november 2019. som skyddar klienter och klientlojalitet. Men reglerna som har att göra med vår affärsverksamhet, dem tycker jag att man kan se över, säger Per Magnusson, och syftar då främst på reglerna om ägande och ledning av advokatbyråerna. Jim Runsten anser att regelverket kring ägande kan vara en bromskloss för verksamheten, inte minst genom att det omöjliggör externa investeringar som kan behövas för den kostsamma digitaliseringen. Även Jan Dernestam ser behov av en regelöversyn just med anledning av den allt viktigare digitaliseringen. – Vi behöver få till regelverk som gör att vi kan jobba mycket närmare de här tech-bolagen som hjälper oss att digitalisera branschen. I dag är det svårt att ha dem innanför vårt skalskydd rent fysiskt, vilket skulle behövas för att kunna ha ett effektivt samarbete. Man får inte ha kontorsgemenskap med annat än advokatfirmor, säger han. REGELÄNDRINGAR KRING KONFLIKTREGLERNA För att svenska advokatbyråer ska kunna konkurrera med de anglosaxiska krävs en anpassning av konfliktreglerna, anser Jan Dernestam. Han efterlyser främst att så kallat informed consent ska tillåtas även i Sverige. Möjligheten ska enbart gälla för sofistikerade tjänsteköpare, i praktiken stora företag. – Det finns väldigt många rättsstater i världen där varumärket advokat är skyhögt, där man tillåter informed consent. Vi pratar inte om att man ska urholka yrkets kärnvärden. Men även kärnvärden måste anpassas efter den miljö och den tidsålder man befinner sig i. Detta handlar inte om att vi som stora byråer ska ta uppdrag från våra mindre svenska kollegor, utan som det är i dag tappar svenska advokatbyråer många av de största uppdragen till engelska advokatbyråer just på grund av att de använder sig av informed consent även när de agerar på den svenska marknaden. För att kunna konkurrera med dem så måste vi i vart fall ha samma regelverk, säger Jan Dernestam. HJÄLPA TILL ATT SÄLJA SVENSK LAG OCH SVENSK TVISTLÖSNING UTOMLANDS (Jan Dernestam) HJÄLPA TILL MED DIGITALISERINGEN AV BRANSCHEN … … och se till att det inte finns några gamla, obsoleta regler som förhindrar oss att samarbeta med techbolagen för att digitalisera hela branschen (Jan Dernestam). ¶ SÅ TYCKER AVDELNINGARNA: HUR KAN ADVOKATSAMFUNDET OCH AVDELNINGARNA BISTÅ ADVOKATERNA I DET NYA DECENNIET? NORRA Marknadsföra, föra ut, vad en advokat gör, varför advokater behövs i en rättsstat. Att på nytt föra ut våra kärnvärden till rättskipande myndigheter och allmänhet. Att föra ut att en advokat är mer än vilken jurist som helst och att våra kärnvärden är till för den enskilda berörda klientens bästa och rättsstatens nytta. Härigenom kan advokaten få en konkurrensfördel framför övriga juristkonsulter och det skapas en bättre bas för rekrytering och lönsamhet. Advokatsamfundet kan även driva frågan om ersättningen för arbete som utförs och där det allmänna svarar för ersättningen. Advo40 40 katsamfundet ska även verka för att advokatbyråerna har en god arbetsmiljö, är jämställda och fria från alla former av trakasserier. Det gäller för Advokatsamfundet och varje enskild advokat att varje dag arbeta på att höja anseendet för advokatyrket. MELLERSTA Samfundets roll och avdelningarnas för att bistå advokaterna: ytterligare stärka advokaten som ”varumärke”, det vill säga lyfta fram dennes särställning, på så vis också göra advokaten mer konkurrenskraftig. Stärka samfundet och alla enskilda advokater för att stå pall och spjärna emot försämringar ur rättsstatligt perspektiv, så att man kan, vågar och naturligt reagerar mot sådana rörelser. STOCKHOLM l Följa utvecklingen internationellt när det gäller digitalisering och kanske driva något eget projekt. l Vara en tydlig röst i hållbarhets och jämställdhetsfrågor och underlätta för advokatbyråer att gå i rätt riktning, bland annat genom att hålla igång debatten. l Hjälpa till med att marknadsföra advokatrollen, både mot allmänheten och mot studenter. ÖSTRA l Det är viktigt att jobba för att vidmakthålla advokatens roll och status som den man vänder sig till vid juridiska spörsmål. Där är det viktigt att samfundet är starka utåt och stöttar advokaterna, samt verkar för att upprätthålla kårens anseende. l Att Advokatsamfundet har ”örat mot rälsen” och ser till att anlita expertis för att göra en fördjupad omvärldsanalys. l Bättre stöttning avseende internationella krav på advokater (exempelvis GDPR, penningtvätt med mera). l Finnas tillgängliga – hjälpa till att sprida information och kunskap om varför man just ska vända sig till en advokat. ADVOKATEN NR 1 • 2020 FOTO: MICKE LUNDSTRÖM