AMES 1
NI VET VILKA DE ÄR… KRÖNIKA De står där bakom dis
ken i sin uniform med ett leende på läpparna oavsett om klockan är 04.30 en vanlig tisdag eller 23.15 på julafton. De förbereder alla flighter, de checkar in, kontrollerar dokument, de boardar, de lämnar ut hyrbilar, registrerar bagage som kommit på vift, tar betalt för den megastora älgen, tröstar den flygrädda, ser till att lilla Lisa kommer ombord som flyger själv för att hälsa på pappa i USA, de slänger sig i bilen och hämtar en handväska på Scandic som en flygvärdinna glömt. De hjälper en förtvivlad resenär som fastnat i Thailand under pandemins första dagar att komma hem. De gör allt för att din resa ska blir så bekväm som möjligt och ditt besök hos oss så smidigt det bara går. Ibland får de skäll när du försovit dig och missat planet, eller för att väskan inte är med eller för att det inte väntar en taxi du har beställt. De kan fixa det mesta och trollar med knäna med allt kan de inte påverka även om de skulle vilja. Även om de ringde och väckte en familj som skulle till USA och hade tagit fel på dag. De har koll… Att arbeta som trafikassistent på Linköping City Airport är ett krävande arbete och vi ställer höga krav. Förutom tidiga mornar och sena kvällar årets samtliga dagar gäller det att hela tiden ligga steget före. Att vara uppdaterad på de senaste bulletinerna från KLM och nu, restriktioner på de destinationer dit våra resenärer flyger. På en flight är det ofta 25-30 olika destinationer över hela världen. Flygplanet har en slottid då det måste lyfta annars kan det bli försenat vilket får stora konsekvenser för er resenärer, crew och flygplanet. Totalt arbetar 14 fast anställda på trafikkontoret och förutom det 3-4 timanställda som rycker in vid sjukdom och semester. Det är oftast studenter som jobbar extra, flera har dock valt att stanna kvar hos oss efter examen. Den person som har varit flygplatsen trogen längst började redan 1984! Flera har arbetat på andra flygplatser innan man kom till oss t ex Gardemoen, Arlanda, Zürich och Dubai. Man kommer från olika länder och talar flera olika språk. Det är inte minst viktigt för att vi ska kunna ta väl hand om alla utländska resenärer som flyger in till Linköping varje vecka. Förutom linjetrafik hanterar även personalen privata business jets, militärflygplan, ambulansflyg och charterflyg. Trafikassistenterna är enormt uppskattade av alla våra resenärer. När KLM mäter kundnöjdhet får vår personal ofta högst betyg vad gäller service och bemötande av samtliga flygplatser som KLM trafikerar över världen. Vad är receptet? Varför är vår personal så duktiga på service? Först och främst – de förstår hur viktiga vi är för er resenärer. En bra start på resan kan sätta prägel på hela arbetsdagen. De förstår också att vi måste förtjäna er lojalitet. Sist men inte minst – de tycker om att ge god service och de tycker om att alltid göra sitt yttersta för att hjälpa er. Nu har vi pyntat och gjort julfint på flygplatsen. Vi hoppas att inga nya mutationer sätter stopp för era resplaner utan att vi ses snart igen. Camilla Lejon VD Linköping City Airport AB 38 Camilla Lejon, VD Linköping City Airport AB