Nordens Tidning 1
Arbetsmarknad och utbildning svara på frågan vad
ska uppnås? För det tredje partnerskapet, berörda aktörer bör utgöra organisationer från ett flernivåstyre perspektiv alla med möjlighet att påverka resultatet av flaggskeppet. – Östersjöstrategin har inga egna resurser utan strategin genomförs med existerande medel, främst genom EU:s strukturfonder men även med hjälp av ordinarie budgetmedel i stat och kommun. Utvecklingen av exempelvis nya metoder och samarbetsformer för att möta regionens utmaningar sker i s k flaggskepp. Partners, i ett flernivåstyre perspektiv samlas i kluster av projekt och arbetsgrupper där de utvecklar och testar nya metoder, diskuterar politiska förändringar och på så sätt uppfyller Östersjöstrategins handlingsplan. Två exempel på flaggskepp • School to work (S2W) som syftar till att motverka tidiga skolavhopp och så kallade NEETs (unga som inte är i sysselsättning, utbildning eller praktik). • Baltic Training Programme (BTP) där syftet är att bygga upp ett gemensamt område för yrkesutbildning samt stödja internationalisering och entreprenörskap inom densamma. PA Education bidrar till att stärka och utveckla den sociala dimensionen inom östersjöstrategin. Politikområdet omfattar tre områden: utbildning, forskning och anställbarhet. ökat välstånd förutsätter tillgång till god utbildning för alla, internationalisering av forskning, ett effektivt och solidariskt välfärdssystem och en väl fungerande arbetsmarknad som stödjer geografisk, professionell och socioekonomisk rörlighet. läs mer http://groupspaces.com/eusbsreducation/ EU:s strategi för Östersjöregionen (EUSBSR) är ett samarbete mellan eu:s medlemsländer i regionen. Strategin har tre huvudsakliga mål: att rädda havsmiljön, att länka samman regionen samt att öka välståndet. eu:s östersjöstrategi antogs under det svenska eu-ordförandeskapet hösten 2009. grundläggande principer för strategin är: ingen ny eu-finansiering, inga nya eu-institutioner ingen ny eu-lagstiftning. Strategin är indelad i 13 politikområden samt fyra horisontella insatsområden. genomförandet sker i stor utsträckning i s k flaggskepp, utvecklings- processer som samlar aktörer i ett flernivåstyre perspektiv. Läs mer på Regeringens hemsida: www.regeringen.se/sverige-i-eu/eus-ostersjostrategi1/tre-mal-for-eus-ostersjostrategi/ 14 nordens tidning nr 3 | 2015 För att möta denna utmaning har ett flaggskepp, S2W utvecklats under ledning av Sveriges kommuner och landsting (Skl) och i nära samarbete med europeiska Socialfonden (eSF) och dess östersjönätverk (Svenska eSF-rådet och dess motsvarigheter i sju av de åtta medlemsstaterna). Flaggskeppet antogs av eu i juni 2015, men förberedelserna med faktainsamling och partnersökning inleddes för två år sedan. S2W samlar intressenter i fem tematiska insatsområden: statistik, förebyggande insatser, studie- och yrkesvägledning, insatser för att återföra unga till studier eller arbete samt ”one-stop-shop”. intressenterna representerar aktörer från olika nivåer i samhället som till exempel statliga myndigheter, kommuner och frivilligorganisationer. idag är 35 myndigheter och organisationer involverade i flaggskeppet. de viktigaste delarna i flaggskeppet är; identifiering av brister i nuvarande politik och system, dokumentera goda erfarenheter av insatser, utveckling av nya projekt främst finansierade av europeiska Socialfonden (eSF) med partnerskap som bygger på flernivåstyre. Målet hösten 2015 är att åtminstone en projektansökan i vart och ett av de fem tematiska insatsområdena slutföras och lämnas till eSF. School to Work (S2W) Skolavhopp är först och främst ett individuellt misslyckande där en ung person riskerar långtidsarbetslöshet och som ofta leder till ett liv i utanförskap och social misär. Denna grupp som ofta internationellt benämns NEETs är också kostsam för våra samhällen. Idag är 41 procent (EU28) av våra ungdomar utanför arbetsmarknaden. Ungdomar som inte slutfört sin gymnasieutbildning, lämnat skolan i förtid, är de som har svårast att hitta jobb och därmed riskerar att bli NEETs. FOTO: WaveBreak Media lTd/MaTTOn