Nordens Tidning 1
Arbetsmarknad och utbildning HansaECVET deltagarn
a under workshop i Stockholm, oktober 2014. HansaECVET – ett projekt inom flaggskeppet ”Baltic Training Programme” Den globala ekonomin är en realitet. Utbildningssystemen behöver anpassas för de nya förutsättningarna och för ett liv där internationella relationer, professionella såväl som privata, är mer regel än undantag. P ersoner som är utexaminerade från yrkesutbildningar är inget undantag. De måste vara förberedda för en internationell arbetsmarknad, men även för att någon gång under livet starta eget och då även samarbeta med utländska företag. Yrkesutbildningen idag är främst inriktad på att möta lokala eller som mest nationella behov. Den så kallade gesällvandringen har närmast upphört. HansaECVET är ett av fem projekt inom ”Baltic Training Programme” (BTP) och BTP är ett av idag fyra flaggskepp inom PA Education. Inom BTP har en metod för internationalisering och entreprenörskap utvecklats och testats. Metoden har fått namnet ”HansaVETmodel of Journeyman Travel”. Namnet ansluter till traditionen med gesällvandring som inleddes under Hanseförbundet på 1300-talet. Metoden innebär att studerande inom yrkesutbildningen formulerar affärsprojekt som matchas 16 nordens tidning nr 3 | 2015 med företag i grannländerna. I de tester som genomförts har 200 studenter och lika många värdföretag medverkat från alla åtta medlemsländer i Östersjöregionen samt från Norge. En manual har tagits fram som beskriver metoden och lärarfortbildning har genomförts för drygt 300 lärare i fyra av länderna. hansaeCvet inleddes med en workshop i Hamburg i maj 2014 där de medverkande skolorna och värdföretagen fick lära sig att använda ECVET, bl a att formulera lärandemål och utbildningsmoduler. I september var det dags att samlas igen. Den här gången i Stockholm för att lära sig att använda ”HansaVET-model of Journeyman Travel” och att integrera internationalisering och helst även entreprenörskap i ECVET. Nu var skolor och värdföretag redo att genomföra utbytet av studenter. Detta skedde under vintern och våren 2015. I juni samlades man i Rovaniemi för att utvärdera och planera det fortsatta arbetet, efter att projektet avslutats. Finalen blir en konferens i Stockholm i slutet av september, dit skolor, värdföretag, studenter, politiker och andra beslutsfattare kommer att bjudas in. Christiane Schadow, en av projektledarna svarar på frågan varför BTP och HansaECVET behövs: – Företagen behöver utåtriktade, innovativa medarbetare med nya idéer och internationella kontakter. Detta är färdigheter som skolor måste integrera i sina utbildningsprogram. Vi kan inte förvänta oss att våra studenter själva skaffar sig den här kunskapen utan för skolan och på egen hand. Vi måste även uppmuntra våra ungdomar att åka utomlands, för att skaffa sig internationell arbetslivserfarenhet och vidgade perspektiv. I Tyskland, där ansvaret för utbildningen är delad mellan skolan och företaget och där lärlingen är anställd av företaget krävs ofta även insatser för att motivera företagen att ”släppa iväg” sina anställda på utlandspraktik. Erfarenheten från Tyskland är att nyckeln till framgång är ett nära samarbete mellan skolor och företag. Ett av värdföretagen från Danmark svarade på frågan varför det är viktigt att motivera studenterna att åka på utlandspraktik: ”Studenter som gör en del av sin arbetsplatsförlagda utbildning utomlands stärker sitt självförtroende, blir mer självständiga och kommer ofta tillbaks med nya yrkesfärdigheter. En annan aspekt på utlandspraktik är ”employer branding”, för att locka ambitiösa och motiverade studenter till vårt företag erbjuder vi dem att åka utomlands.” FOTO: geOrg lulich