Nordens Tidning 1
Vad är Gränshinder? Den frågan besvarade Annika ”
Gränshinder för näringslivet”, vilket under tre år har identifierat mer än 100 Daisley, projektledare vid Svinesundskommittén i Strömstad, när Föreningen Norden i Vänersborg hade bjudit in till möte i Biblioteket om detta problem den 7 maj. Gränshinder är enligt den politiska definitionen, när ”lagar, offentliga regler eller praxis hämmar individers rörlighet eller företags möjligheter att verka över gränserna i Norden”. Det är således att betrakta det som ett hinder, då en person passerar gränsen mellan Sverige och Norge och får sämre villkor än andra personer i en jämförbar situation såväl i bosättningslandet som i arbetslandet. Dessa hinder ska nu på alla sätt röjas undan i en kraftfull målsättning från myndigheternas sida. Annika Daisley beskrev och startade en diskussion med en intresserad skara åhörare om hur hindren försvårar rörligheten för medborgarna och affärsmöjligheterna för företagen. Problemen med gränshinder ska undanröjas: ”Fler möjligheter med färre gränshinder!” Nätaktivisterna – antirasism på nätet Nätaktivisterna är ett projekt som jobbar för att uppmuntra och stötta unga i att vara antirasistiska aktörer på nätet. Genom att utbilda gymnasieelever i hur rasistiska strukturer fungerar och ge dem kunskap om yttrandefrihet, lag och rätt på nätet samt vad nätaktivism är, vill Nätaktivisterna att unga ska kunna känna sig trygga i sina värderingar och aktivt jobba för ett öppet och demokratiskt nät. Bakom projektet står Föreningen norden tillsammans med organisationerna ungdom Mot rasism och ung Media. nätaktivisterna är ett partipolitiskt och religiöst obundet projekt och har blivit beviljade medel från allmänna arvsfonden att driva projektet i tre år. Sedan starten år 2013 har nätaktivisterna besökt drygt 100 gymnasieklasser spritt på över 20 städer. – under vår klassutbildning går vi igenom lag och rätt utifrån en nätkontext, samt vad Annika Daisley. ”Regionen mellan Oslo och Göteborg/Karlstad är en gränsregion med stor tillväxtpotential. I framtidsvisioner binds den även samman med Malmö och Köpenhamn, vilket skulle knyta 8 miljoner invånare närmare varandra och skapa en storregion med helt nya möjligheter och utmaningar. Redan idag vet vi att hälften av alla Norges landgående transporter passerar Svinesund liksom att 25 procent av alla Sveriges gränspendlare kommer från Västra Götaland.” Annika Daisley avslutade under år 2014 ett framgångsrikt nordiskt projekt gränshinder. Denna kartläggning skapar en översiktsbild över vad företagarna uppfattar som hindrande för fler jobb och fler affärskontakter mellan Sverige och Norge. Samtidigt har projektet jobbat för att lösa några av gränshindren, vilket lyft upp problemen i gränshinderarbetet på ett tydligt sätt. Om man vill fråga eller höra efter vilka hinder som drabbar mig som privatperson kan man ringa till eller söka på nätet hos informationstjänsten ”HALLÅ NORDEN”: www.norden.org/sv/norden-for-dig eller genom ”Grensetjänsten” www. grensetjansten.com Praktiska exempel på lyckat samarbete mellan Sverige och Norge beträffande affärskontakter och kommunalt agerande i etableringssyfte lämnades vid mötet av näringslivsutvecklare Ann Nordqvist och kommunalrådet Gunnar Lidell från Vänersborgs kommun. Det gällde då den storslagna satsningen vid Trestad Center från norska Varner Group, som där har byggt upp ett jättelager för varudistribution. larS-erik BlOMgren Föreningen nOrden i vänerSBOrg nätet och sociala medier är idag något som inte går att särskilja från övrigt vardagsliv. det som händer på nätet påverkar övriga livet lika mycket som det som händer och sker i klassrummet, eller på skolgården. en person som utsätts för hot och hat på nätet kommer att känna sig otrygg i sin vardag. – eftersom vi är ett arvsfondsprojekt kan vi erbjuda vår utbildning kostnadsfritt till gymnasieskolor. Själva utbildningen är 2,5 timme lång och hålls av våra utbildare som alla är mellan 18 och 26 år gamla och väl medvetna om de utmaningar som unga möter på nätet idag, fortsätter azuka nnamaka. under projektets tredje och sista år kommer som händer på de sociala medier där eleverna själva befinner sig. genom vår utbildning får eleverna en fördjupad kunskap i källkritik, yttrandefrihet och dess begränsningar, samt konkreta förslag på hur de själva kan agera antirasistiskt på nätet, säger azuka nnamaka, ansvarig för utbildningsverksamheten hos nätaktivisterna. nätaktivisterna även att fokusera på och utbilda de vuxna som befinner sig i skolvärlden, så att de vet hur de ska bemöta och hantera elever som ber om hjälp och stöd i frågor som rör nätet och det som sker på sociala medier. är du intresserad av att veta mer om nätaktivisterna och deras utbildning? gör en intresseanmälan på deras hemsida: http://nataktivisterna.se/om-projektet/kontakt/ azuka nnaMaka nordens tidning nr 3 | 2015 21