Kingsize 1
Intervju: Fridlyst Malkolm Landréus Martin Bohm F
RIDLYST SWINGAR SOM JAZZ OCH GUNGAR SOM FUNK Västerås-trion Fridlyst bytte förra året namn från Eboniks och har med en rad singelsläpp etablerat sig som en frisk fläkt i dagens svenska hiphopklimat. Med inspiration från 90-talet, lekfull rap och organiska produktioner har man sedan starten stuckit ut i mängden. Aktuella med sin första EP berättar trion om influenser, organiska inspelningsmetoder, ”the human swang” och hur man blev en del av kollektivet Random Bastards. 28 KINGSIZE MAGAZINE | NR 2, 2019 Att kliva in i Fridlyst värld är på många sätt som att kliva rakt in i Jonah Hills nysläppta regi-debut ”Mid90s” - en nostalgisk historia om ett gäng unga skejtare i Los Angeles innerstad som med enkla medel försöker ta sig igenom livet genom att ägna all tid åt sin passion. I ett ABF-hus några minuters promenad från Västerås centralstation ligger trions tillfälliga studio när man besöker hemstaden. Det är stökigt, men hemtrevligt. När vi kliver in sitter Shanti och ett gäng vänner kring en stor lädersoffa som täcker en stor del av rummet som även rymmer en liten tv, Playstation, Xbox 360, datorutrustning och prylar lite hejvilt. På väggen hänger mängder av posters från jams och diverse spelningar. En stor bild av stadens förebilder Looptroop Rockers figurerar i mitten. Shanti Blanco: Vi är riktiga chillare! Vi är inte bra på att få saker gjorda egentligen, vi är riktiga glidare som haft så jävla ödet på vår sida. Det är verkligen så. Sen har vi lagt ner våra timmar på raps och haft kul, absolut. Men i grund och botten skjuter vi upp saker, gillar att softa och inte göra det man ska. Men trots det har man tagit sig långt, helt på egen hand. Som Eboniks började Shanti Blanco, Philip Skär (Lil Phil) och Albin Hansson (MC Hans) imitera den amerikanska hiphopens förgrundsfigurer, med en stor kärlek för just 90-talet. WWW.KINGSIZEMAG.SE