Kingsize 1
tredje medlem MC Hans. På avstånd föddes en svart
sjuka, men också ett hopp om att man en dag skulle träffas. Och så skulle det bli. I gymnasiet hamnade de till slut i samma kompisgäng och vid en session fick Albin chansen att skriva en vers. Något som Lil Phil minns tydligt. LP: Jag visste inte om du skulle rappa eller inte, jag trodde du bara hängde med, typ. Sen sätter dom igång beatet vi har skrivit till och jag står utanför och börjar vibba. Sen tänker jag: ”vänta, är det Albin som rappar right now?”. Då har han skrivit klart och ska lägga sin del och man hör ut från båset när han spelar in. Jag kommer ihåg när jag hörde rösten - ”the angel voice”, haha. Det låter så fint! Om det här är Albin så kommer jag bli mad impressed right now. Så jag fimpar ciggen och går in och low and behold så står MC Hattie in the booth och droppar sina rapping skills med mad delivery! Haha. 2015 släpper Eboniks sin första singel ”Out Da Radar” - en låt där man tydligt får utlopp för all sin energi och med nästan komisk precision lyckas förkroppsliga sin kärlek för 90-talet och dess östkusthjältar. På det Wu-Tang-osande spåret lägger Lil Phil, då under namnet Mow Ruzty, bland annat raden: ”Way too many emcees fakin’ the funk / I got rhymes from ’93 that will pierce your lungs”. Både Lil Phil och MC Hans är födda 1997. LP: Jag tycker om ”Out Da Radar” fett mycket. Mycket mer än vad Albin gör. MC: Phil kom fram till mig på nyår när han var jättefull och sa: ”Albin, vi kommer aldrig göra en bättre låt än ”Out Da Radar”. Alla i rummet gapskrattar. LP: Den är så jävla fet, den är så jävla energy och så rowdy. Den är så jävla real, haha! LIL PHIL: ”Det har alltid varit the mentality att vi kan göra det själva med hjälp av våra kompisar.” MC Hans: Namnet är ju från Big L men favoriten för mig var Tribe (A Tribe Called Quest, red anm) och den moden. Lil Phil: Jag är still inspirerad av 90-tal. Det är typ det jag lyssnar på, åtminstone minst lika mycket som på ny musik. Inspirationen har alltid varit Pete Rock, J Dilla och Madlib när det kommer till produktion i alla fall. Sen har det varit Fugees, Tribe och Das EFX - alla tunga grejer från 90-talet. Lil Phil: Vi har aldrig slutat göra 90s music, egentligen, bara att vi inte har släppt dom låtarna. Men vi gör fett mycket boom bap-tracks ’til this day. Shanti maintainar det där, du är som MF DOOM typ, du lyssnar bara på beats och jazz records och är inte så jättestort fan av den nya musiken medan jag och Albin går runt och snackar om Kevin Abstracts senaste platta… Shanti Blanco: Och ”drip” och ”sauce”… Alla skrattar högt. Shanti Blanco har en gammal själ kombinerat med en ungdomlig entusiasm. Han pratar med en djup, mörk och långsam röst som påminner om Janne Långben. Tillsammans med excentriska glädjespridaren och tydliga klassclownen Lil Phil har man en kärleksfull kemi, där en eftertänksam MC Hans bidrar med korta men kloka inspel. Shanti Blanco och Lil Phil träffades via kyrkan. Som konfirmandassistent respektive konfirmand kom de i kontakt och upptäckte tidigt att de hade samma intresse för hiphop. I nian och första året på gymnasiet spenderades många kvällar med övernattningar, där battles och freestyle-sessions arrangerades hemma i pojkrummen. SB: Det var riktigt tröga battles. Man sa typ två bars, tänkte i 2-3 minuter, sen sa man en till bar, haha. Det var inte bra alls, men det var fortfarande hype, typ! Haha. En dag bestämde de sig för att skriva sina första verser och spelade in dom i Garageband. Via ett studieförbund fick man tag på sin första studio, redan någon månad efter. Efter ett halvår gjorde man sin första spelning och började lägga upp filmer på Facebook som fick stor spridning. En som följde starten var Albin Hansson, numera känd som gruppens Phil berättar frenetiskt om inspelningen av låten och hur han och MC Hans sprungit ut och in i studion och skrikit sina rader. Till låten gjorde man också sin första musikvideo med regissören David Andersson, en person som varit med sedan konfirmandtiden och som till dags dato gjort samtliga av gruppens videos. Gruppens andra singel blev låten ”Skaka skallar” och som titeln antyder följde man samma koncept sound- och själsmässigt, men denna gång på svenska. Om man på debutsingeln påminde om Wu-Tang Clan förde det svenska språket tankarna till svenska hiphop-pionjärerna The Latin Kings. SB: Jag älskar den låten fett mycket också. Men det var en period när vi inte tänkte släppa den, för ”Out Da Radar” och ”Skaka skallar” gjordes typ samtidigt. Phil var lite tveksam medan jag var mer insisterande, mest för att jag hade första versen och jag gillade den som fan. Jag tyckte det var något tidlöst över den låten. LP: Jag kommer ihåg att du la den typ första eller andra försöket och din vers blev en anthem jättelänge. Alla boys gick runt och rappade ”skaka skallar som maracas från Caracas beaten klappar”… NR 2, 2019 | KINGSIZE MAGAZINE 29 WWW.KINGSIZEMAG.SE