Kingsize 1
Dragomir ”Gago” Mrsic slog igenom som skådespelar
e i publiksuccén ”Snabba Cash”. Därefter har han legat i och medverkat i ett flertal filmer och tv-serier som gjort honom både folklig och respekterad, på hemmaplan såväl som i Hollywood. Men livet hade kunnat se annorlunda ut för 49-åringen, som under sena 80-talet var med i den ökända Örnligan och fälldes för medhjälp i rekordrånet mot Gotabanken i Stockholm. Efter avtjänat straff valde Mrsic bort den kriminella livsstilen och sadlade om till idrottskonsult och tränare, för bland annat SOK:s topprogram, innan han till slut landade i en karriär framför kameran. ”Alex” är en svensk kriminalserie, skapad av Mrsic själv, som hade premiär på Viaplay under fjolåret. I samband med premiären av säsong två fick vi en pratstund med ”Gago”, där han öppenhjärtigt berättar om sin bakgrund, hur utanförskapet i Sverige blivit värre och om vikten av att vara tacksam för det lilla i livet. Du var med och skapade ”Alex” som är lite av ditt hjärtebarn, berätta om hur idén till serien uppstod? – För snart tio år sen, strax efter Snabba Cash, kom en producent och frågade om jag ville göra en film om ”Militärligan”, en rånarliga som ännu är aktiv i Sverige. Jag kände direkt att jag inte ville blanda mig i deras affärer så jag tackade nej. Men jag sa till honom att jag hade en annan idé. När jag var buse fanns den en polis som jagade oss och som höll på med fula grejer. Han stack hål på våra bildäck för att se vilka som kom och hämtade oss till exempel, för att se vilka som rörde sig i våra kretsar. En polis som inte följde regelboken helt enkelt. Jag saknade en sån karaktär inom kriminal-genren i Sverige, som frångick den här ”Beck”grejen och istället jobbade ensam och höll sig ute på gatan. Typ ”Baretta”, ”Columbo”, ”Bad Lieutenant” med Harvey Keitel osv. En snut som lever med kriminella istället för att sitta bakom ett skrivbord och delegera. – Producenten nappade på idén och vi gjorde en pilot med produktionsbolaget Tre Vänner (Snabba Cash) som vi började pitcha runt. Problemet på den tiden var att kundkretsen var smal och ingen av de stora bolagen plockade upp idén. Efter några år när tjänster som Netflix och Viaplay poppade upp tänkte vi att vi gör ett försök till, och Viaplay gav oss grönt ljus och fria händer att skapa det vi ville. De har varit fantastiska. På den vägen är det. Hur har manusarbetet sett ut? – Det var en process att hitta rätt manusförfattare för projektet. Jag överdriver inte när jag säger att vi gick igenom minst fjorton namn innan vi hittade rätt ton och känsla. Idag har vi ett par manusförfattare, med en NR 2, 2019 | KINGSIZE MAGAZINE 49 WWW.KINGSIZEMAG.SE