Kingsize 1
THIRDSON: ”Livet är mycket större än musiken och
det är därför vi lägger livet i musiken. ” 27-årige Nima Sahragard har även han hittat hem. Ett antal år äldre än sina kollegor har han upplevt saker som många etablerade rappare inte ens kommit i närheten av. För fem år sedan blev han kontaktad av en person som tog honom till USA. Väl där fick han möten med Atlantic Records där han träffade DJ Khaled, Lil Wayne och flera av hans idoler. Efter att ha imponerat på en audition blev han erbjuden kontrakt med Coke Boys, skivbolagslabeln bakom namn som French Montana, bortgångna Chinx och fängslade Max B. Men saker blev inte som tänkt och Thirdson blev blåst på ett miljonkontrakt. Efter att ha blivit avrådd att släppa den medvetna låten ”We Are One” ställdes han inför ett val: att kompromissa sin konst eller åka hem med svansen mellan benen. T: Så jag åkte hem. Låten trendade på WorldStarHipHop i två veckor och fick 1,2 miljoner views. Jag kom tillbaka och körde independent och nu senaste året har jag gjort musik på svenska. Thirdson berättar att han själv gått emot strömmen under hela sitt liv. Från att skaffa örhängen till att sitta i en studio med Örebros mest kriminella människor och spela in en kärlekslåt. T: Jag sket i, du vet! Jag var inte en sån som låtsades vara någon annan och dom respekterade mig för jag var mig själv. Jag tog inte skit från någon. Det är bara att vara sig själv, du vet, man behöver inte lägga på en act för att bli bekräftad. Du behöver bara vara säker inom dig själv. G: Det är som en utmaning, du vet. När dom ser att du älskar dig själv, då ger dom sig. När dom sänker dig är det inte för att dom tycker du är dålig egentligen, det är för att dom tänker ”varför ska han få skina sådär?”. Men när dom vet att det inte går, då vänder det. Jag ser det hela tiden. Det är tydligt att man känner en total trygghet i varandra. T: Vi boostar varandra och för mig, det räcker att ha dom här runt mig. Jag vill inte ha nånting mer. Fuck allt annat. Om jag har det här i slutet av dagen så är jag lycklig. Även 19-åriga GWG, född Roman Rashidi, har erfarenheter utomlands. Han växte upp i Holland och är den yngsta av fyra bröder. Pappan är politiker, poet och författare från den irakiska delen av Kurdistan och mamman från den persiska. GWG beskriver sig själv som det svarta fåret i familjen, men också omtyckt. Han låg alltid lite före barnen i samma ålder och lärde sig skriva innan de flesta. Vid 12 års ålder spelade han piano på ett kurdiskt bröllop och flyttade även dit under tre år. Efter att han flyttat tillbaka till Sverige började han producera house och kom som 16-åring på 20:e plats i Spinnin Records talangpool, en världsledande plattform för elektronisk musik. Men hans ambitioner sträcker sig längre än så och den största förebilden känner de flesta till. G: Just nu jobbar jag på ett album och det ska bli det största jag har gjort hittills. Jag ska komponera min musik. Jag har ju lyssnat på mer än bara rap, jag såg upp till Beethoven när jag var yngre. Det här är människor som jag har velat bli. Även om det var poesin som drog honom till hiphop berättar han själv att han aldrig varit ett ”hiphop-head”. G: Jag har aldrig lyssnat på mycket hiphop och tyckt att Tupac är ”the shit”, du vet. Jag lyssnade på The Survivors när jag tolv, det var min grej. Jag var den enda i min familj som lyssnade på rock, dom trodde jag hade en djävul i mig. Jag är kurd! Kurder lyssnar inte på rock, förstår du? Men trots det har han hunnit långt på kort tid och självförtroendet har stärkts. G: Förra året hade vi ingenting och jag sa ”jag kommer få en guldskiva” och nu har jag två guldskivor som producent det här året. Så jag vet att jag är kapabel till det och det här är första gången jag är så säker på mig själv och vad jag vill. Jag kommer göra det här på ett så stort sätt att… den här intervjun kommer ha så mycket större betydelse snart. GWG berättar att han efter en tung period i livet äntligen hittat rätt. G: Hur jag gör musik idag är något helt annat. Jag har mått skit och inte kunnat få ur melodier i mitt huvud men nu känner jag bara hur varenda centimeter på min kropp brinner för att jag vill få ut det. Och jag är så säker på att när det kommer ut… Det är inte musik längre, det kommer vara något helt annat. Att vara etta kommer vara det sista problemet. NR 2, 2019 | KINGSIZE MAGAZINE 55 WWW.KINGSIZEMAG.SE