Kingsize 1
#KingsizeKlassiker Tobias Carlsson BDP (Boogie Do
wn Productions) ”Ghetto Music: The Blueprint Of Hip Hop” (Jive / RCA Records) Releasedatum: 4:e juli 1989 Med två album i ryggen, ”Criminal Minded” från 1987 och ”By All Means Necessary” från 1988, anförde KRS-One det tredje albumet. Skivan kan sägas vara början på när KRS gör rätt (?) för akronymen ”Knowledge Reigns Supreme”. Texterna är till stor deal undervisande i en didaktisk ton som skapat både hyllningar och kritik genom Bronxrapparens karriär. Det är genomgående ett upplyftande budskap och vi noterar poliskritiska “Who Protects Us from You?” samt lektioner i afrikansk-amerikansk historia i “Why Is That?” och “You Must Learn”. Även om skivan saknar direkta hitlåtar så är det en för tiden högst kvalitativ skapelse fullmatad med det BDP-sound som firade stora framgångar under sent 80- och tidigt 1990-tal. Bästa låt / gäst / produktion: ”The Blueprint” / - / ”Hip Hop Rules” Beastie Boys ”Paul’s Boutique” (Capitol) Releasedatum: 25:e juli 1989 Efter den framgångsrika debutplattan ”Licensed To Ill”, och uppbrottet från Def Jam och Rick Rubin, tog Ad-Rock, MCA och Mike D hjälp av produktionsteamet Dust Brothers. Beatsen på skivan skulle ursprungligen ha använts till ett instrumentalprojekt men Beastie Boys lyckades övertala producentduon att låta trion rappa över skapelserna, som spelades in under spartanska förhållanden i diverse vardagsrum i Los Angeles. Trots att skivan fick ett ljummet mottagande på listorna så har skivan med åren kommit att betraktas som en innovativ skapelse vad gäller rap och produktion. I intervjuer har Chuck D i Public Enemy avslöjat att många under sent 80-tal sneglade på ”the white boys” eftersom trion vid tiden hade den bästa produktionen i hiphopsvängen. Bästa låt / gäst / produktion: ”Looking Down The Barrell Of A Gun” / - / ”Egg Man” The D.O.C. ”No One Can Do It Better” (Ruthless Records / Atlantic) Releasedatum: 1:a augusti 1989 Västkustlegendaren The D.O.C. släppte debutalbumet med backning av Eazy-E och Dr. Dre från N.W.A. Inspirationskällorna var däremot från östkusten, och artister som Run-D.M.C. och Public Enemy, vilket hördes i en hans tekniska battle-rap som distanserade sig från den rådande gangster-trenden. Bara fem månader efter albumrelease var The D.O.C. inblandad i en bilolycka där han skadades allvarligt. I olyckan skadade han stämbanden vilket gjorde att karriären kom av sig, trots att han under 90-talet agerade låtskrivare till västkustens främsta artister. Trots försök till comeback är The D.O.C. för evigt ihågkommen för den starka debuten. Till dags dato arbetar The D.O.C. med Dr. Dre och har bland annat bidragit till ”Compton”-projektet från 2015. Bästa låt / gäst / produktion: ”Lend Me An Ear” / N.W.A. på ”Grande Finale” / ”Let The Bass Go” The Beatnuts ”Street Level” (Relativity / Violator) Releasedatum: 21:a juni 1994 Da Brat ”Funkdafied” (So So Def / Columbia) Releasedatum: 28:e juni 1994 Efter att skapat buzz på NYC-scenen med EP:n ”Intoxicated Demons” 1993 följde Queens-trion upp med debutalbum sommaren 1994. Psycho Les, JuJu och Fashion fick fint gensvar med sitt melodiskt soul/jazz-inspirerade sound, egenhändigt snickrat av de två förstnämnda. Den sistnämnde lämnade gruppen efter debuten och gick vidare under aliaset Al Tariq. Något stort kommersiellt genombrott blev det inte även om hitlåten ”Props Over Here” öppnade dörrar när den frekvent spelades på Yo! MTV Raps, under samma sommar som Nas och Biggie dominerade radiovågorna i NYC. Även om beats och samplingar gav mest mersmak så tilltalades jag med många av trions autentiska reflektioner om den alldagliga tillvaron i NYC – ett underskattat soundtrack till den magiska 90-talseran som definitivt förtjänar klassikerstämpel. Bästa låt / gäst / produktion: ”Props Over Here” / Grand Puba på ”Are You Ready” / ”Hellraiser” 90 KINGSIZE MAGAZINE | NR 2, 2019 Under en era där öst- och västkusten dominerade hade Outkast tidigare under våren 1994 fått sitt genombrott. Kort därefter följde Chicago-fostrade Da Brat som plockats upp av Jermaine Dupri ett par år tidigare. Ambitionen var tydligen att skapa en ”female Snoop Doggy Dogg”, vilket var tydligt vad gäller image och sound på gott och ont. Isley Brothers-samplade titelspåret blev en veritabel succé på listorna och banade väg för debutalbumet där Da Brat demonstrerade förvånansvärt hårda rim över Dupris för tiden symptomatiskt klena ljudbild. Karriären såg minst sagt lovande ut (med mängder av gästinhopp på otaliga hitlåtar) men med de kommande åren hamnade hon i trubbel med lagens långa arm, medan kreativiteten knappast nådde upp till nivån vid genombrottet. Bästa låt / gäst / produktion: ”Fa All Y’All” / - / ”Fire It Up” MC Eiht ft Comptons Most Wanted “We Come Strapped” (Epic / Sony) Releasedatum: 19:e juli 1994 Med den monumentala västkustklassikern “Streiht Up Menace” från 1993 års soundtrack till ”Menace II Society”, följde Compton-rapparen MC Eiht upp med solodebutalbum året efter. I samarbete med CMW-kollegan DJ Slip skapades återigen tveklöst originell gangsta-rap där vi fick ömsom vackra stråkarrangemang i variation med tjutande syntslingor vilket kapslar in en synnerligen autentisk känsla. I många stycken är MC Eihts texter filmiskt målande i sig och den röda tråden i olika aspekter av livet i ”the hood” har i många stycken en dramaturgisk nerv. Kingsize hade äran att ta emot Eiht på vår första Kingsizegala 2012 och hans ikonstatus manifesterades kort därefter med Kendrick Lamar-samarbetet på ”good kid m.A.A.d city”. En levande västkustlegend, gyeeah! Bästa låt / gäst / produktion: ”All For The Money” / Redman / “Nuthin’ But The Gangsta” 25 ÅR 30 ÅR WWW.KINGSIZEMAG.SE