Marknad 1
Rekt games vill locka fler spelutvecklare till Ör
ebro Text Thomas Helsing Det svenska spelundret har varit ett begrepp under nästan hela 2000-talet och ser inte ut att tappa kraft än. Hit - tills har det mesta av spelutvecklingen varit kopplat till kluster i storstäder som Stockholm och Göteborg men här, i hjärtat av Örebro, finns sedan förra året ett spelföretag som hoppas kunna visa att det går att utveckla spel även här. Och de vill locka fler att etablera spelutvecklingsföretag i staden. Spelbranschen är glödhet, inte bara ur konsumentperspektiv, även investerare letar med ljus och lykta efter nästa heta spelföretag att satsa pengar i. Och i branschen har svenska utvecklare länge legat i förgrunden. Kanske därför inte så konstigt att Örebroföretaget Rekt games, som startade upp sin verk - samhet så sent som förra året, gjorde det med en investerare med på tåget från början. Men så är det också sam - ma person som leder de båda bolagen. Taha Salim är kurd och kommer ursprungligen från Irak. I Sverige har han vuxit upp i Vivalla och har läst till civilekonom. Spel har funnits med honom under hela hans uppväxt. – Det var farsan som introducerade mig för Red Alert (ett klassiskt realtidsstrategispel från 1996, reds. anm.). Han spelade det mycket så det blev en grej som vi gjorde tillsammans, berättar Taha. Numera dras han mest till tävlingsinriktade spel. – Jag spelar mycket Rocket League och lite CS. Jag gillar det tävlingsinrik14 Marknad tade i spelen, hatkärleken som man kan känna i ett team, berättar han. Han träffade affärspartnern och in - vesteraren Augin Tekin när de båda tränade kampsport. Taha hade varit inblandad i några startups som inte gett något. Så en dag ringde Augin och frågade om han kunde något om spel. – Jag kände direkt att det var mig han sökte, jag är verkligen ett spelfreak. Vi startade ett bolag som sedan blev ett investmentbolag. Det är det bolaget som nu investerat i Rekt games så jag har allt mitt fokus där just nu. Sedan årskiftet arbetar de alla heltid i bolaget. I skrivande stund är de fyra stycken i bolaget. Johannes (art director, animationer, konceptdesign) och Petter (huvudprogrammerare) har gjort spel ihop tidigare och så Chris som är modellerare. – Min roll är att driva och lösa allt runt omkring. Sedan gör jag lite level design också, jag har mycket erfarenhet av vad som funkar och vad som inte funkar, berättar Taha. Till en början var det mobilspel som gällde men ganska snart stötte de på problem. – Vi lade ner allt arbete och tog ett möte där vi frågade oss vad som saknas. Det ledde till att man började om med PC- och konsolmarknaden i sikte istället. Spelet – Fightworld – är en multi - player-online-brawler som dessutom är helt free-to-play. Vad allt det där betyder är i princip att spelet kommer att vara helt gratis att spela i sitt grundutförande och att det går ut på att du ska knocka motståndarna på banor i olika miljöer. Intäkter får man genom att sälja olika kosmetiska tilllägg. Det finns en hel del örebroare i och runt spelbranschen, exempelvis Christ offer Ring som bland annat jobbat hos jätten Electronic Arts och Jens Berg ensten på Mojang, men när det handlar om att bilda bolag och skaffa sig ett kontor har Örebro valts bort till förmån för storstäderna. För Taha och övriga inblandade i företaget är valet att stanna i Örebro fullt medvetet. – Man ska inte behöva flytta härifrån för att kunna jobba som spelutvecklare. Vi kommer alltid att vara kvar i Öre - bro, åtminstone kommer huvudkontoret alltid att vara här, slår Taha fast. Och visst, med trådbundet bredband utbyggt till 97,3 procent så finns det naturligtvis väldigt lite som talar för att man inte kan sitta och utveckla spel i Örebro likväl som i Stockholm eller i Burträsk. Örebros geografiska placering och de goda kommunikationerna med storstäderna får ses som ett extra plus. Så precis som många andra företagare och personer med rekryteringsansvar ser han det som viktigt att locka arbetskraft som utbildat sig här att stanna kvar. – Jag tror att det är bra tajming för fler spelutvecklare i Örebro. Titta på de som har pluggat här, de drar till Stockholm direkt. Tänk om vi kunde behålla dem i stan och göra dem delaktiga i att utveckla interaktiva mötesplatser? Där tror jag att det går att göra mycket. När jag ber honom utveckla det kom - mer vi in på möjligheten för spelbranschen att genom Augmented reality – där ett datorgenererat lager med innehåll läggs på vår bild av verkligheten – kan skapa spännande gemensamma mötesplatser. – Jag har visioner men det finns inget konkret nu, säger han och ler. Rekt Games kallar sig för ”indieutvecklare” men ägs av ett investmentbolag. Hur hänger det ihop? – För mig är man indie tills man är etablerad, när man har produkten som slår stort. Vi är inte indie i traditionell mening men vi agerar som ett indiebolag på många sätt. Fördelen är att jag sitter i styrelsen för både Rekt games och Vici Capital (investmentbolaget som äger Rekt games) och när jag ser att killarna brinner för att göra en sak så säger jag bara ”gör det”. Rekt games första spel ”Fightworld” beräknas släppas i så kallad betaversion någon gång under perioden oktober till januari. Foto Tomas Karlsson