Golfnyttan 1
Golfnyttan. Inspiration: Utmärkelse: Zachrisson h
yllad med eget stipendium Den 14 maj fyllde Göran Zachrisson 80 år. Under Svenska Golfförbundets (SGF) förbundsmöte uppvaktades och överraskades han av SGF och MTG Sport med ett eget stipendium, Göran Zachrisson-stipendiet som årligen ska gå till en pojke och flicka som vill förkovra sig i golf och dess traditioner på de brittiska öarna. G öran Zachrisson är en av svensk golfsports främsta ambassadörer. Hans allmänbildning och djupa kunskaper om golfsporten och dess traditioner återspeglas i hans unika sätt att berätta, oavsett sammanhang. Hans egen nyfikenhet lägger grunden till att skapa intresse hos de som lyssnar eller läser det han så skickligt förmedlar. Svenska Golfförbundet och MTG Sport har instiftat Göran Zachrisson-stipendiet för att uppmuntra ungdomar att testa sina färdigheter på de brittiska öarna. Syftet är att stimulera fortsatt spel på de internationella golfscenerna. Att uppleva och skaffa kunskap om spel på linksbanor samt att lära känna den historia och kultur som präglar de banor och platser där golfen har sitt ursprung. Ett ämne som Göran Zachrisson själv så skickligt behärskar. Stipendiet delas årligen ut till två ungdomar, flicka och pojke. Summan är 20 000 kronor till varje stipendiat. Stipendiaten måste minst fylla 15 år och äldst vara 20 år. Utmärkelse: Lundsbrunns GK blev Årets Turismföretag Lundsbrunns Golfklubb har lokalt utsetts till »Årets turismföretag«, en utmärkelse som delas ut årligen av Destination Läckö-Kinnekulle. Priset delas ut för att lyfta företagandet inom turismnäringen och inspirera fler till företagande inom turism. Företaget som får utmärkelsen ska kunna representera Läckö-Kinnekullebygdens kärnvärden som handlar om attraktivitet, hållbarhet, samverkan, positiv anda och handlings8 GOLFNYTTAN kraft. Utmärkelsen delas ut i samband med den årlig bolagsstämma för Destination Läckö-Kinnekulle AB och består av 5 000 kronor i stipendiepengar. Motiveringen: »Lundsbrunn verkar i en bransch som ibland ej räknas till besöksnäringen men i högsta grad skapar reseanledningar såväl i Sverige som i världen. Svenska golfbanor har hög kvalité och borde vara en självklar del i marknadsföringen Årets turismföretag av Destination Sverige. I Destination Läckö Kinnekulle har vi flera aktörer som verkar för detta och vill särskilt uppmärksamma en som arbetat för ständig utveckling, brett samarbete med branschkollegor men framförallt för ett gott värdskap. Till skillnad från att jobba med värdskapet i ett företag med anställda är det betalande medlemmar som står bakom värdskapet på en golfbana. Det är de som gör att tillresta gäster trivs.« FOTO: BJÖRN ANDERSSON