Nolltretton 1
LÄSA Deckarsnack med Emelie Schepp Text: Camilla
Larsson Foto: Eva Lindblad Sommar, sol och värme väntar runt hörnet och många väljer att slå sig ner i solstolen med en bra bok – kanske väljer man en riktigt spännande deckare som det är svårt att slita sig från. Men vad krävs för att skriva en riktigt spännande deckarbok? En som har svaren på den frågan är Emelie Schepp från Motala. I ntresset för att skriva har länge funnits hos Emelie. Hon har en bakgrund inom reklambranschen där hon jobbade med text och reklam i Norrköping, men efter tio år i branschen kände hon att hon ville skriva längre och friare texter. – Jag gick då en filmmanuskurs över en helg i Örebro och lärde mig otroligt mycket om karaktärer, dialoger och hur man beskriver en miljö. När jag kom hem satte jag mig direkt ner och skrev två filmmanus som jag skickade in till olika produktionsbolag. Kort efter det läste jag en artikel om Peter Dalle som uttalade sig om att det var svårt att producera svenska långfilmer och tänkte om – då började jag tänka bok istället, säger Emelie och fortsätter: – Jag visste direkt att jag skulle skriva en deckare, eftersom det är en genre som jag fascinerats av länge. Det som fascinerade mig mest var inte själva brotten i sig utan karaktärerna, vilket ledde till att jag tidigt skapade Jana Berzelius – en udda och komplex karaktär med ett mörkt förflutet som arbetar som åklagare. SVERIGES FRÄMSTA EGENUTGIVARE Med Jana i fokus satte hon sig ner och skrev. Resultatet blev ett utkast till hennes första bok ”Märkta för livet” som hon skickade till flera bokförlag. Efter sex månader hade hon enbart fått ett svar av ett förlag – och svaret var nej. – Så jag bestämde mig för att ge ut boken själv istället då jag verkligen trodde på den. Jag beställde hem en lastbil med böcker till min garageuppfart. År 2013 gav jag ut min debutbok och satsade allt på att göra en så professionell egenutgivning som möjligt. Jag jobbade stenhårt med att marknadsföra boken och till slut hade jag sålt 40.000 exemplar och var Sveriges främsta egenutgivare, berättar Emelie. Hon tog helt enkelt deckar-Sverige med storm och Jana Berzelius blev snabbt en snackis. Idag har Emelie blivit utsedd till Årets deckarförfattare tre år i rad och en bok har blivit till fem. – Den största utmaningen med att skriva en deckarserie är att lyckas utveckla både berättelsen och karaktärerna i varje bok utan att tjata ut den, säger Emelie. MYCKET RESEARCH BAKOM Något annat som är viktigt när det kommer till att skriva böcker är research. Även om en bok är någons fantasi så måste den vara realistisk för att gripa tag ordentligt i läsaren. – En stor anledning till att jag valde att böckerna skulle utspelas i Norrköping är just för att jag bodde i Norrköping när jag började skriva och känner till staden väl. I researcharbetet har jag bland annat två poliser som jag bollar väldigt mycket med, och jag har även en person på rättsmedicin, en åklagare och en advokat till hjälp. Självklart är det många andra involverade också och vilka jag pratar med beror lite på vad boken handlar om. Det är viktigt att boken blir trovärdig, säger hon. Nu spånar Emelie för fullt på del sex i serien. När planeringen är någorlunda färdig slår hon sig ner hemma i källaren i Motala – det är där hon skriver som bäst – för att få ner boken i print. Vid frågan hur många böcker serien totalt kommer att innehålla svarar hon: – Det kan jag inte svara på exakt. Jag har en lång plan för serien, och vet till och med hur den ska sluta – men än så länge har jag mycket kvar att berätta. Var kommer alla idéer till böckerna ifrån? – Jag utgår från Jana som person och hennes karaktär. Sedan får jag inspiration från tv-serier, film eller bara promenader i Norrköping. Vad är viktigast i en bok? – Karaktärerna. Utan spännande karaktärer kommer boken inte att fånga läsaren på samma sätt. Hur fungerar det när du väljer ut vilka miljöer i Norrköping boken ska utspela sig? Finns det obehagliga miljöer som är självklara att använda vid brott? – Självklart promenerar jag runt och funderar mycket – jag kan gå vid strömmen och tänka ”här ska ett lik flyta upp”. Det blir ganska surrealistiskt när man pratar om det, men samtidigt är det mitt jobb att skapa spännande berättelser som både fascinerar och berör. Miljöerna är självklart något som kryddar böckerna, men jag brukar snarare tänka i scener där jag utgår från personer och deras perspektiv. Till exempel i en bok springer Jana ensam i mörkret i Vrinneviskogen – en miljö som för många andra är läskig, men hon ser mörkret och regnet som en sköld. Jag gillar att visa hur olika saker kan uppfattas beroende på vems perspektiv man ser det ifrån. Har du något tips för hur man ska tänka om man vill skriva en bok? – Sätt dig ner och skriv och välj ett ämne som du verkligen tycker om. Det krävs väldigt mycket tålamod och uthållighet för att skriva en bok. I början kan slutet kännas långt borta men tänk såhär – skriver du en sida per dag så blir det ungefär en bok om året. Finns det några tankar om att göra film av dina böcker i framtiden? – Det finns och det skulle vara fantastiskt kul. Jag har till och med en tanke om vem som skulle kunna passa bra att spela Jana, men det tänker jag inte avslöja. 04 NOLLTRETTON