Cirkulera Karolina Widar
Cirkulera Tävling - gör om gammalt till nytt
Cirkulera Buss och taxi i Sala, satsar på biogas
Cirkulera Biogasjakten rullar vidare.
Cirkulera En titt i framtidens beoende
Cirkulera Studiobesök på Gryta avfallsstation
Cirkulera Biogasmackar
Cirkulera Vi ses på Återbruket!
Cirkulera Miljövänlig bilverkstad
CIRKULERA 1/12 Oljebyte. Peugeotteknikern Bekim P
accoli byter olja åt en av kunderna. Ett par meter hängränna, en avklippt plastflaska och en bit slang har blivit ett uppsamlingssystem för oljespill från trågen. tänka om och tänka nytt. Jag tycker ändå att det har gått bra, men vi måste hela tiden påminna oss själva om det vid varje personalmöte, det är lätt att falla tillbaka i gamla rutiner. Perfekt och billigare 2010 inleddes samarbetet med Vafab Miljö och Carlos Ortiz. – Vi hade förstås hanterat vårt avfall tidigare, men det fungerade inte tillfredsställande. Så jag ringde upp Vafab Miljö, och med dem har allt fungerat perfekt och det har även blivit billigare. Lars och Carlos gjorde en första inventering av arbetsplatsen och bedömde vilka fraktioner (sorteringssystem) som skulle behövas. Det blev en hel del. – Bensin och diesel i ett kärl. Oljefilter, glykol, batterier, lysrör, tomfat, wellpapp och elskrot i sina respektive kärl. Vi skaffade även två containrar, en för brännbart och en för skrot, berättar Lars då vi promenerar runt ute på gården. Inne i verkstaden är det likadant. Det finns kärl för allt och invallningar för vätskor. Det finns även kärl med lock för oljigt pappersavfall. Spilloljan däremot tas om hand av den underleverantör som även säljer oljan. Producentansvar kallas det. Hur skulle du beskriva miljöpolicyn här på företaget i dag? – Vi jobbar hela tiden medvetet med att minimera det farliga avfallet. När vi tecknade avtal med Vafab Miljö fick vi lära oss hur vi skulle hantera och sortera vårt avfall, och det följer vi förstås. Vi har även skrivit en egen miljöpolicy där vi eftersträvar att det avfall som vi producerar ska ha så liten miljöpåverkan som möjligt. Han berättar att BT Kemiskandalen i Teckomatorp på 1970-talet berörde honom djupt. Det är delvis därför har han valt att lägga ribban högt. Men även hans fru har bidragit till hans miljömedvetenhet. – Ja, det var hon som sådde fröet för källsortering hos mig. När vi byggde om vårt kök på 1990-talet ville hon absolut ha ett kök där det gick att sortera hushållssoporna. Vi anpassade oss snabbt till det nya systemet och blev då även föredömen för våra barn, berättar Lars. Och fortsätter: – Det är ju självklart att vi tänker på våra barns framtid. Men sen är jag så som person att jag gärna vill ha det rent och snyggt omkring mig. Det går ju förstås inte att ha det kliniskt rent på en bilverkstad, men jag tror alla mår bättre av en så bra arbetsmiljö som möjligt. Ställs det några andra miljökrav på verksamheten än det som regleras via miljöbalken? – Ja, det ställs krav även från biltillverkarna och de märken som vi servar. Vi har en certifiering sedan två år tillbaka som vi tagit fram tillsammans med Peugeot. Den ska nu revideras och skärpas, berättar Lars. Han konstaterar att även bilarna i sig är betydligt mer miljövänliga nu än de varit, och att de flesta av materialen är återvinningsbara. Även de rengöringsvätskor och avfettningsmedel som används på verkstaden har blivit avsevärt mycket bättre. – I dag finns det bra miljövänliga alternativ som är fullt jämförbara med de gamla, och i vissa fall ännu bättre, säger Lars. Ställs det även miljökrav från era kunder? – Inte så uttalat kanske. Men både Peugeot och Citroên tar regelbundet kontakt med våra kunder och frågar dem om deras upplevelser av oss, och då är miljön en fråga. Att miljömedvetenheten skulle vara något självklar konkurrensfördel törs han inte sia om. Men det är klart, ur kundernas ögon sett så är en trevlig och inbjudande verkstad att föredra. Text och foto: P A Lenhov 17
Cirkulera Pilgrimsförhoppningar på Gryta
Cirkulera Plock - miljövänliga prylar