Advokaten 1
Fokus Svea hovrätt 400 år » På seminarierna disku
terade representanter med koppling till rättssamhället angelägna frågor för domstolarnas utveckling. intressant. Där har Högsta domstolen nyligen dömt ut skadestånd direkt enligt Europakonventionen och skadestånd till följd av brott mot rättigheterna i regeringsformen. Detta kan man tycka att det egentligen borde ha lagstiftats om. KONKURRENS I NORMBILDNINGEN I dag finns en tendens att Högsta domstolen har svårt att ta upp mål som handlar om stora tillståndsärenden eftersom domstolen inte har några tekniska ledamöter. I praktiken sker praxisbildningen i den här typen av ärenden på hovrättsnivå. Detta gäller speciellt inom miljörätten, migrationsrätten och i framtiden även patentoch marknadsrätten. Wersäll ser detta som en nödÖVERFLÖDIGA NÄMNDEMÄN Både Nämndemannautredningen och Straffprocessutredningen föreslog att överrätterna inte ska ha nämndemän. Alla remissinstanser var väldigt positiva utom nämndemännens egen organisation, men frågan har som sagt blivit ”Det är mycket berikande för hovrätten ur rekryteringssynpunkt att man kan ägna sig åt lagstiftningsarbete inom ramen för domarkarriären.” Fredrik Wersäll vändig men inte helt oproblematisk utveckling eftersom konkurrens kan uppstå i normbildningen, till exempel om det utvecklas en praxis på hovrättsnivå som inte står sig om ett mål släpps upp till HD. – I många fall bygger Högsta domstolens möjlighet att 400 års presidenter – vänd! 30 ta upp mål på att hovrätten har öppnat en ventil till HD. Frågan är vad som händer på sikt inom de här specifika rättsområdena, och man kan fundera på hur Högsta domstolens rättsbildande och rättsskapande roll ska se ut. Det blir bara en liten rännil som kommer till HD, säger Wersäll. Han menar att denna utveckling är nödvändig av praktiska skäl. Men den kräver att domarna är medvetna om den och att hovrätten hanterar prejudikatsfrågorna ansvarsfullt. liggande utan beslut från lagstiftaren. – Utvecklingen av processrätten mot större flexibilitet, mera skriftlighet, mer överprövning och fler kontrollfunktioner påverkar nämndemannarollen i överrätterna. Så förr eller senare måste man nog fundera på detta och nu finns utredningens förslag, säger Wersäll, som inte driver frågan av respekt för hovrättens nämndemän och statsmakternas vilja. En annan fråga som togs upp på jubileumsseminarierna var om det är bra att en stor del av Regeringskansliets jurister har domarbakgrund från Svea hovrätt. Wersäll ser inga nackdelar med att så många inflytelserika tjänstemän kommer från en och samma domstol. – Det är mycket berikande för hovrätten ur rekryteringssynpunkt att man kan ägna sig åt lagstiftningsarbete inom ramen för domarkarriären. För Regeringskansliet är det en mycket viktig kvalitetsfaktor att det praktiska lagstiftningsarbetet, underlaget för regeringens ställningstaganden, tas fram av personer som är skolade i juridiskt tänkande, är juridiskt skickliga och har genomgått en högkvalitativ utbildning, säger Fredrik Wersäll, som menar att oberoendet kännetecknar både domarens och tjänstemannens roller. n Advokaten Nr 6 • 2014 »