Maskinkontakt 1
Entreprenadsektorn MK 1/18 Högre lönsamhet med v
Volvo Construction Equipments nya hjullastare L260H har fenomenala prestanda med upp till 10 % bättre bränsleekonomi och upp till 15 % högre produktivitet. Volvo Construction Equipment var år 2011 först på marknaden med 35-tonshjullastaren L250G, och lanserar nu L260H som är det senaste tillskottet i H-serien. Den här 35-tonsmaskinen är resultatet av efterfrågan på marknaden, är byggd för tunga arbetsuppgifter och har uppgraderats med den senaste tekniken. Upp, upp, upp! Jämfört med föregångaren talar siff rorna sitt eget språk. L260H har upp till 15 % högre produktivitet tack vare den smarta, nykonstruerade hjulbasen som är förlängd med 50 mm, och framramens och lyftarmens optimerade viktfördelning; dessa två funktioner i kombination medger användning av större skopor än tidigare. L260H är vässad för produktivitet och utrustad med en stark D13-motor med 6 % högre eff ekt och 5 % större vridmoment än L250G. Nästa generation lastkännande hydraulik ger ännu bättre redskapsrespons och snabbare höjning och sänkning av bommen. Den nya HTL310-transmissionen ger kortare cykeltider tack vare perfekt synkronisering med den starka motorn och axlarna, och den nya omvandlaren ger större vridmoment och därmed bättre prestanda. Växellådan har dessutom tätare steg mellan växlarna för snabbare acceleration. Tack vare en mängd förbättrade funktioner har bränsleförbrukningen sänkts med upp till 10 %. Nästa generation hydraulik förbrukar mindre hydraulpumpseff ekt tack vare lägre vätskefl öde vid sänkning och tippning, och den nya parkeringsbromsen eliminerar dragkraftförluster orsakade av den interna våta lamellbromsen. Dessutom är den uppgraderade OptiShift-tekniken integrerad med Volvos patenterade Reverse By Braking-funktion (RBB), och den nya momentomvandlaren med Lock-up som möjliggör direktdrift mellan motor och transmission ger väsentligt lägre bränsleförbrukning. 14 www.maskinkontakt.se Något som sänker bränsleförbrukningen ytterligare är Fully Automatic Power Shift (FAPS) som växlar upp eller ned för perfekt anpassning till motorns varvtal och körhastigheten. L260H är även utrustad med Eco-gaspedal – en unik Volvofunktion – som uppmuntrar ekonomisk drift genom ett mekaniskt mottryck när gaspedalen trycks ned överdrivet långt. Lönsamhet i varje skopa Fyra nya Volvo-skopor har tagits fram specifi kt för L260H: bergsskopa, sandskopa och två skopor för upplagslastning. Skoporna är specialkonstruerade för respektive uppgift och utnyttjar maskinens fulla kapacitet vilket gör att kunderna kan spara tid, pengar och resurser. Volvos nya bergsskopa har en längre botten och rymmer 11,5 % mer material än tidigare, vilket ger högre produktivitet. Volvo har även sidotippande bergsskopor för tunnelarbeten. Volvos sandskopa med 6,6 m³ kapacitet är optimerad för hantering av sand eller ballast i små fraktioner, vilket gör den till det bästa valet för mjuka underlag. En lång skopbotten ger maximal genomträngningsförmåga och därmed stor drivkraft, och den plana utformningen ger en ren och plan arbetsyta. Den nykonstruerade skopan för upplagslastning har 7,3 m³ kapacitet och är enklare att fylla, och de nya konvexa sidorna ger minimalt spill vilket ger upp till 5 % bättre produktivitet. L260H kan optimeras för lastning och transport med hjälp av lastarmsfj ädringen (tillval) som automatiskt aktiveras och minskar krängningstendenser. Volvo har dessutom fl era olika tillval för upplagslastning. Med det dynamiska vägningssystemet Load Assist kan kunden enkelt hantera arbetsorder och övervaka produktiviteten.