Maskinkontakt 1
MK 1/18 TRANSPORT Följ oss på facebook! Reservdel
ar, Utrustning, Underhåll KOLSTKOLSTAD erbjuder efterfordon speciellt inom tipp, bilpåbyggnader tipp, bilpåbyggnader-trailers-kärror samt släp. AD erbjuder efterfordon speciellt inom -trailers-kärror samt släp. Materialen SSAB, Hardox 450 och Domex 690 - 700 ger starka men lätta fordon. Odd Kolstad i Trondheim är med sina fordon från Carnehl och Bruns marknadsledande sedan många år. Framförallt tack vare specialteknik som skjutbar king pin m.m KÖPES Pensionsöverenskommelsen - inget Transport kan stå bakom Pensionsgruppen har presenterat sitt förslag för, som man säger, ett längre arbetsliv för att klara kostnader för pensioner och välfärd. Huvuddelen av förslaget går ut på åldershöjningar av pensionen. Transportarbetareförbundet är kritiska och menar att förslaget innebär att man lägger över ansvaret på individen och dessutom att man bäddat dåligt för förslaget i fackföreningsrörelsen. Våra medlemmar har beslutat att vårt förbund skall verka för sänkt pensionsålder. Detta är egentligen den enda anledning förbundet behöver för att vara kritiska till förslaget som den så kallade pensionsgruppen har lagt fram idag. Det menar ordförande för Svensk Transportarbetareförbundet Tommy Wreeth: – Självklart är vi fullt medvetna om att pensionsfrågan är ett växande problem för Sverige i och med att befolkningen blir allt äldre. Vi menar dock att det är orättvist att lägga över ansvaret för problemet i så pass hög grad på individen. Det fi nns två andra parter, nämligen staten och företagen, som har betydligt större möjlighet att hantera detta än en medlem i Transport som kanske har svårt att orka ett helt arbetsliv redan idag och som riskerar att få en pension som inte går att leva på. – Vi kan se att det fi nns fl era positiva aspekter av förslaget. En sådan är staten skall ta ansvar för premiepensionen, PPM. Kanske kan vi då äntligen slippa se pensionspengar som blöder ut ur landet till, exempelvis, Malta. Sedan att staten skall arbeta med arbetsmiljöfrågor för ett hållbart arbetsliv är ju något som vi ser som en självklarhet och inget som det borde krävas sex riksdagspartier för att komma fram till. Lika självklart ser vi att det är att trygghetssystemen följer med en eventuell höjning av pensionsåldern. Allt annat vore fullkomligt oacceptabelt. Tommy Wreeth säger att han har full förståelse för att en sådan här partiöverskridande överenskommelse är svår att få till och tycker också att långsiktighet är viktigt i det här sammanhanget. Men från sitt perspektiv är han kritisk till tidpunkten för när detta presenteras. Främst, menar han, för att fackförbunden borde ha givits en möjlighet att ta hänsyn till detta i 2017 års avtalsrörelse. Hade vi fått ta del av detta mycket tidigare hade vi kunnat ta med det i förhandlingarna. Kanske hade man gärna avstått löneutrymme till förmån för pension. Sedan är jag också rädd för att detta kommer att spela fel krafter i händerna när vi nu går in i ett valår. Höjd pensionsålder är knappast en fråga man vinner val på, avslutar Wreeth. För mer information kontakta Maria Arkeby, kommunikationschef Svenska Transportarbetareförbundet www.maskinkontakt.se 41