AMES 1
EAST SWEDEN TAR FÖR SIG I ALMEDALEN Almedalsvecka
n är landets största politiska mötesplats och unik i sitt slag. Det är en plats där inte bara politiker samlas, hit kommer även myndigheter, kommuner, landsting och regioner, journalister, organisationer, företagsledare, lobbyister och inte minst samhällsintresserade medborgare. Här ges chanser att odla kontakter, omvärldsbevaka, påverka, ygga förtroende, profilera sig och lära sig nya saker. TEXT: IDENTX FOTO: PRESSBILD V år region har varit aktiv i Almedalsveckan under många år, de senaste åren under varumärket East Sweden, så även i år. Bakom årets East Sweden-program står Region Östergötland, Linköpings universitet, Linköpings kommun, Östsvenska Handelskammaren och Saab. – Almedalen är ett fantastiskt forum för oss att visa upp alla våra framgångar. Vår region strävar efter att växa och redan idag är vi en viktig tillväxtmotor i Sverige som driver utvecklingen inom en rad viktiga områden som samhällsoch sjukvårdsfrågor, innovation och entreprenörskap, klimat och hållbarhetsfrågor, säger Mats Johansson, ordförande i regionstyrelsen Östergötland FRÅGOR AV RIKSINTRESSE Årets East Sweden Arena har flyttats till ett tält utanför Wisby Strand på Strandvägen 4, endast ett stenkast från Almedalen-scenen där politikerna håller sina tal. – Det är en tillgänglig plats där mycket folk rör sig, vilket gör arenan mer synlig. Det blir också enklare att hitta och lättare att locka in människor som passerar. Men självklart är det inte läget i sig som lockar åhörare, det viktiga är att ha ett relevant och intressant program, säger Ulrika Ohlson, kommunikationsdirektör vid Region Östergötland. East Swedens program i Almedalen pågår mellan måndag den 4:e juli 10 och onsdag den 6:e. Tisdagen är, som vanligt, flygets dag eller ”Aerospace Almedalen”, där hela dagen handlar om flyg ur många olika perspektiv, från rymdforskning och drönare till försvarsfrågor och hållbart flyg. För att sätta ihop ett attraktivt program och locka många olika målgrupper har en arbetsgrupp med de medverkande aktörerna bildats. Projektet har letts av varumärkes- och pr-byrån Identx kommunikation. – Det har varit, och är, en otroligt spännande process som har präglats av starkt engagemang och en fantastisk samverkan mellan alla aktörer och intressenter. Vi östgötar har så mycket att vara stolta över inom så många viktiga områden. Vår utgångspunkt har varit att de områden och frågeställningar vi lyfter fram på vår scen ska vara av riksintresse. Det tycker jag att vi har lyckats med, säger Karin Ljungmark Malmström, vd på Identx kommunikation. PROFFSIGA MODERATORER OCH FRUKOSTSPANING En annan framgångsfaktor för att lyckas nå fram med sitt budskap i Almedalen är att anlita professionella moderatorer. – Vi är jätteglada att ha knutit till oss två av de bästa – Thabo Motsieloa och Claes de Faire. Både Thabo och Claes har gedigen erfarenhet från att leda seminarier och debatter i Almedalen. De är väl pålästa och engagerade i allehanda samhällsfrågor och har förmågan att spetsa till frågorna som får igång både paneldeltagare och publik, säger Catarina Thuning, kommunikationsdirektör i Linköpings kommun. Varje morgon inleds med en frukostspaning på East Sweden Arena som leds av Claes de Faire. Mellan klockan 8.15 och 8.45 kommer Claes att analysera vilka som var gårdagens viktigaste frågor på den politiska arenan och vad som fått mest genomslag, samt vad som blir dagens ”snackis”. Claes kommer också att bjuda in en hemlig gäst till frukosten. – Claes har hållit i den här typen av frukostspaningar tidigare år i Almedalen med stor framgång. Det är ett bra sätt att inleda dagen på, att få reflektioner från gårdagen men också tips på vad man inte får missa under dagen. Vi tror att frukostspaningen kan bli ett bra dragplåster till vår arena, säger Ulrika Ohlson. KLIMATAVTAL, NUDGING, HÄLSOKLYFTOR, ROBOTISERING, DELNINGSEKONOMI OCH 90-TALISTER Det är några av årets teman på East Sweden Arena. Bland de medverkande i programpunkterna som handlar om klimat och hållbarhet kan nämnas Stefan Henningsson, klimatexpert på WWF och Björn-Ola Linnér, professor vid Centrum för klimatpolitisk forskning vid Linköpings universitet, Helena Jonsson, förbundsordförande för LRF, Åsa Domeij, miljöchef på Axfood, och Åsa Sandberg på Nudging Sweden. Ytterligare några som kommer stå på East Swedens scen är Marie Wall som är ny startup-ansvarig på Näringsdepartementet, Olle Boback, vd på NCC i Tyskland, vår rymdminister Helen Hellmark-Knutsson, Sara Mazur som är forskningschef på Ericsson, Margareta Kristenson, professor i socialmedicin och folkhälsovetenskap vid Linköpings universitet, Anders Parment, professorn som nyligen gett ut boken om 90-talisterna, Maria Ludvigsson som är ledarskribent på Svenska Dagbladet, Gustav Radell som är marknadschef på Google, och så Niklas Strömstedt, som en liten udda fågel. Men det här är långt ifrån alla deltagare, sammanlagt har vi över 100 personer på East Sweden Arena de här tre dagarna och självklart kommer många av våra östgötska stjärnor lysa på scenen. – Självklart är det viktigt att locka utvalda intressenter och personer utanför vår region till vår arena. Men det är också viktigt att samla oss stolta östgötar, därför hoppas vi att så många som möjligt kommer till årets Östgötamingel onsdagen den 4:e klockan 17.15. Och för alla som inte åker till Almedalen i år kommer vi att livestreama seminarierna från vår arena för att göra det tillgängligt för alla. Håll utkik på www.eastsweden.se säger Mats Johansson. n