Advokaten 1
Fokus Domarna inför framtiden doMstoLsverkets För
sLag tiLL Åtgärder För en bättre rekrytering l Arbetet i domstol bör värderas högre när meriter ska bedömas. l Ökade satsningar på adjunktion i domstol – mer adjunktion i överrätt samt möjlighet till adjunktion i första instans. l Sekretess för generella intresseanmälningar. urval. På sina håll finns det kanske en eller två sökande till en tjänst, säger Ragnar Palmkvist. En viktig faktor bakom det klena söktrycket är förmodligen att man kraftigt minskat antalet assessorer som anställs i överrätterna under de senaste femton åren. Rekryteringen av domare med annan bakgrund har ännu inte ökat riktigt i samma omfattning som gruppen potentiella sökande från den traditionella domarbanan har minskat. Men varför är då de sökande så få? Domstolsverket har i en stor undersökning sökt svar på den frågan. I rapporten listar man ett antal faktorer som spelar in. Den viktigaste förklaringen är, enligt rapporten, att vissa stora domstolar betraktas som närmast fabriker, där arbetet blir tråkigt och enformigt. De tänkbara domarna har också svarat att renodlingen av domarrollen och inrättandet av beredningsorganisationer gjort arbetet allt för bundet och svårt att styra. Andra avskräckande faktorer var låg lön och oflexibla anställningsvillkor, samt hög arbetsbelastning. Mycket av uppfattningarna kan dock vara rena fördomar. De som redan arbetar som domare är nämligen långt mer positiva till sina arbetsvillkor och förhållanden än andra kvalificerade jurister. inga annonspengar En av Domarnämndens uppgifter är att säkra en god rekrytering av domare i framtiden. För att göra det vill nämnden verkligen nå ut med information och annonser, för att kanske locka fler sökande och slå hål på fördomarna om domarkarriären. Men hittills har ekonomin ställt hinder i vägen. Domarnämnden har helt enkelt inte råd att annonsera ut sina tjänster annat än på den egna webbplatsen. – Vi yrkade på sju och en halv miljon, men regeringen drog ner en miljon. Verksamheten fungerar, men den saknade miljonen innebär att vi inte har de resurser vi vill lägga ner på marknadsföring, säger Ragnar Palmkvist, som dock säger sig hysa gott hopp om en budgetförstärkning redan i år. n l Konkurrenskraftiga löner samt förbättrad organisation för att skapa ökad förutsebarhet i arbetet. l Spridning av meriterande anställningar runt om i landet. l Förändringar i rekryteringsförfarandet, bl.a. genom preliminär information om lediga anställningar, riktlinjer för vad referensyttranden och vitsord ska innehålla, ökad information och marknadsföring. Domarnämnden ifrågasätter Riksrevisionens kritik – vänd! ten En mer öppen domarutbildning (Ds 2007:11) föreslogs bland annat att domarutbildningen skulle dimensioneras inte efter det framtida behovet av domare utan i stället av överrätternas behov av föredragande. Regeringen tog fasta på flera av utredningsförslagen och beslöt bland annat att inrätta Domarnämnden, som år 2008 erAdvokaten Nr 4 • 2012 satte den tidigare Tjänsteförslagsnämnden. Samtidigt betonade man än en gång vikten av att få in fler jurister med en annan bakgrund än den traditionella domarutbildningen i domstolarna. Adjunktion och annonsering skulle enligt regeringen vara vägar att uppnå detta. Grundlagsutredningen förordade senare att Domarnämnden skulle bli helt fristående. Domarnämnden ombildades efter detta förslag den 1 januari 2011 och blev fristående. Samtidigt avskaffades kallelsetjänsterna, också det efter Grundlagsutredningens förslag. Advokatsamfundet var positivt till denna stärkning av domstolarnas självständighet. Domarnämnden handlägger nu ansökningar till samtliga tjänster. n 35