Säkerhetsinstallatören 1
– Det är långa sträckor att åka på jobben. Här åk
er vi exempelvis ända till Strömstad. Men det är harmoniskt, behagligt och fint. Daniel Dalek berättar att befolkningsmängden i upptagningsområdet nästan tjugodubblas på sommaren, då semesterfirare drar in över västkusten. – Vi har två anställda här året om men på sommaren blir det väldigt mycket mer att göra. Det löser vi genom att flytta över någon personal från Trollhättan hit. FLER FÖLJARE ÄN FOTBOLLSLAG OCH MELODIFESTIVALSTJÄRNA I april 2019 blev Daleks lås & larm uppköpt av Prosero, men har behållit sitt ursprungsnamn. Och ser man till varumärkets styrka på det sociala mediet Facebook är det inte särskilt konstigt. Företagssidan har smått sensationella 5 626 följare i skrivande stund. Det är exempelvis fler än både allsvenska fotbollsklubben Varbergs Bois och Melodifestivalräven Jan Johansen. Och för att få en mer branschnära jämförelse har Säkerhetsinstallatören gjort ett stickprov på fem slumpmässigt utvalda medlemsföretag i SLR. Företag i olika storlek slumpades fram men tillsammans nådde de inte upp till ens hälften av följarantalet hos Dalek. – Vi ser det mest som varumärkesbyggande. Det har skapat oss ett namn på sociala medier och inte bara lokalt utan över stora delar av landet. Faktum är att Daniel och hans bror Klas Dalek – som är den som främst ansvarar för Facebooksidan – från början inte var särskilt intresserade av sociala medier och var sena att hoppa på tåget. Sidan på Facebook startades först i november 2017. ”Vi skulle inte bara finnas på Facebook utan att ha en plan för vad vi ville med det” – Vi ville inte ha några sociala medier alls först. Vi kände att vi inte bara skulle finnas på exempelvis Facebook utan att ha en plan för vad vi ville med det. Det var när vi såg hur andra sidor växte lavinartat som vi blev sugna. LANSERADE TÄVLING – OCH VÄXTE Planen som de då kom fram till innefattade en tävling med ett Yale Doorman-smartlås som pris. För att delta i tävlingen krävdes att man som Facebookanvändare gillade företagets sida och själv delade inlägget vidare. Den lanserades i maj 2018 och nådde upp i över 10 000 delningar och 6 200 reaktioner. Som jämförelse hade Dalek lås & larms butik i Kungshamn ligger bara ett stenkast från havet. inlägget innan nio reaktioner. – Vi tänkte att de bara skulle gilla sidan, dela inlägget och sedan ta bort sin gillamarkering när tävlingen var avslutad. Men många blev kvar. Enligt Daniel Dalek hade sidan 3 500 följare vid den tiden och har nu alltså stigit med ytterligare 2 100. – Det känns så klart bra, men jag har inte reflekterat mer över det än att jag har kikat på några andra sidor och noterat att andra har färre följare, säger han och fortsätter med att beskriva hur de använt sin sida: – Vi har inte bara matat ut kampanjer, utan visar lite projekt som vi har ihop med stad och byggare. Det skapar intresse för kunder. BAKOM KULISSERNA Tittar man igenom flödet ser man dessutom många bilder på företagets medarbetare. – Vi är noga med att framhäva vår personal, åtminstone de som vill vara med. Jag tror att det är bra att ha en personlig touch och att folk är intresserade av vad som händer bakom kulisserna. Brukar ni uppmuntra kunder att kika in på er Facebooksida eſter ett jobb? – Nej, vår tanke är att inte vara för gåpåiga. Det kanske är därför som de som gillade oss enbart för tävlingen i början fortfarande är kvar. Daniel Dalek driver Dalek lås & larm tillsammans med sin bror Klas. SÄKERHETSINSTALLATÖREN 3-2020 17